Orbán Viktor akarta, megtörtént, de most mégis új helyzet van

Orbán Viktor akarta, megtörtént, de most mégis új helyzet van

Tárgyak a kiállításról (Fotó: Magyar Hang/Makrai Sonja)

Bár lassan öt éve zárva van, egy rendhagyó kiállítással két hónapra most mégis megnyitotta kapuit az Iparművészeti Múzeum (IMM). A szeptember 25-ig látogatható időszaki tárlat középpontjában az Esterházy-kincsek itt őrzött darabjai állnak, az Opus 735 a 150 éve alapított múzeum 735. kiállítása. A tárlat azonban nem változtat a helyzeten, az IMM még hosszú évekig zárva lesz.

A XVII. századtól gyarapodó kincstárat, hazánk egyetlen viszonylag épségben megmaradt főúri gyűjteményét – ötvösművekből, drágakövekből, öltözékekből, díszfegyverekből és bútorokból álló több százmillió euróra becsült összértékű kollekciót –, miután azt Fraknó várából a Tanácsköztársaság alatt Budapestre hurcolták, Esterházy Miklós herceg utódja, Esterházy Pál 1923-ban az IMM-ben helyezte letétbe. A második világháború végén a budai Várban álló Tárnok utcai Esterházy-palotát súlyos bombatalálat érte, a gyűjtemény darabjainak nagy része megsemmisült, a megmaradt tárgyak pedig súlyosan roncsolódtak. A kincseket Esterházy Pál herceg kérése nyomán az IMM-be szállították. A restaurálási munkálatokat azonnal megkezdték, azok a mai napig tartanak.

A mostani kiállításhoz, melynél a belépés kizárólag előre megváltott jeggyel és kísérettel lehetséges, Pandur Ildikó és Pásztor Emese kurátorok az Esterházy-gyűjtemény IMM-ben őrzött, és még nem restaurált műtárgyaiból válogattak: fegyverek, dísztálak, serlegek, csészék, kupák és egy oszlopos asztali óra darabjai is helyet kaptak a tárlaton, amely a háború pusztításaira is reflektálni kíván. A Losonczy Antal és Báthory Klára címerével ellátott díszkancsó és tál nemcsak saját jogán a legérdekesebb eleme a kiállításnak, mindkettő Fertődről érkezett az Iparművészeti Múzeumba.

• Miért vitték az Esterházy-kincseket Fertődre?
• Miért nem kezdődött még el az öt éve bezárt Iparművészeti Múzeum felújítása?
• L. Simon László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója magához ragadná a páratlan főúri gyűjteményt?