
Európa gazdaságának jövője az elektromosautóiparon áll vagy bukik – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter május 2-án, a Széchenyi István Egyetemen épülő Tudományos és Innovációs Park bejárásán, Győrben. A kontinens jelenleg nem áll túl jól a villanyautók piacán: a tíz legnagyobb gyártó között kizárólag ázsiai cégeket találunk, és bár az európai vállalatok is igyekeznek felzárkózni, a harc már inkább csak a maradékért folyik. Magyarország is kelet felé tekint, amikor az elektromos autókba készülő akkumulátorok gyártásában az élre tör: dél-koreai és kínai cégek lepték el az országot, hogy Komáromtól Debrecenig és Gödtől Iváncsáig óriás üzemeket húzzanak fel a kormány hathatós támogatásával. A technológia politikai értelemben talán jól jövedelmez, ami azonban a villanyautózás környezetvédelmi hasznosságát illeti, arról már megoszlanak a vélemények. Az akkumulátorok két nélkülözhetetlen alapanyaga, a kobalt és a lítium, ezek bányászata pedig sem az emberi méltóságra, sem a természetre nincs tekintettel.
Többször írtunk már róla, hogy milyen kegyetlen módszerekkel, a helyi lakosságot kizsákmányolva gyűjtik be a kobaltot Közép-Afrikában. A főként kínai cégek uralta piac a rabszolgamunkára épül, a nagyvállalatok jellemzően gyermekeket dolgoztatnak éhbérért: az UNICEF becslései szerint a kongói bányákban legalább 40 ezer gyermek robotol nap mint nap – minden különösebb biztonsági intézkedés nélkül –, hogy egy zsák kobaltért 2-300 forintnak megfelelő összeget vihessenek haza.
Emberi jogi szempontból csak a lelőhelyek földrajzi elhelyezkedése miatt jobb a helyzet a lítiumbányászat terén. Ebből az alkálifémből jelenleg Ausztráliában nyerik ki a legtöbbet, az ottani körülményeket pedig aligha lehet a kongói bányákéhoz hasonlítani. A kontinensnyi szigetország vezető szerepe azonban nem tart már sokáig, a Föld legjelentősebb lítiumkészlete – a globális összmennyiség több mint fele – ugyanis Dél-Amerikában, az Argentína, Chile és Bolívia határolta „lítiumháromszögben” található. Ez az a terület, amely a legvilágosabban mutat rá a zöldtechnológiaként hirdetett elektromos autók súlyos környezeti terhelésére.
• Mi a baj a lítium kitermelésével?
• Mire készül a chilei elnök és az miért fájhat Magyarországnak is?
• Mivel járhat, ha nem sikerül a chilei terv?
Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!
Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!