Feltámad az árhivatal?

Feltámad az árhivatal?

A Mol Nagykőrösi úti üzemanyagtöltő-állomása Gyálon 2021. november 15-én, az árbefagyasztás után (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Az árbefagyasztás egy olyan lépés, amelyből nagyon nehéz visszajönni, és összevissza hatásmechanizmusok járnak vele együtt a gazdaságban, és ha azt nem monitorozzuk előre jól, akkor lehet, hogy több kárt okozunk, mint amennyi hasznot hajtunk – hangzott Orbán Viktor válasza Dudás Róbert (Jobbik) üzemanyagár-befagyasztást pedzegető parlamenti kérdésére október 25-én. Ehhez képest a kormány november 15-étől 480 forintban rögzítette a benzin és a gázolaj árát, amelynek időtartama – egyelőre – három hónapra szól.

Bár ezzel még nem tartunk ott, ahol a szocializmus, az árhivatal idején, az árak rögzítése kapitalista viszonyok közepette példátlan esemény. Orbán Viktor október 25-ei válasza azon ritka alkalmak egyike volt, amikor a miniszterelnök igazat mondott – az árak befagyasztása piacgazdasági körülmények között kockázatos lépés. Az euroatlanti világ gazdaságai az állami beavatkozás eszköztárát csak igen korlátozott mértékben alkalmazzák, főként annak piactorzító hatásai miatt. Alapvetően a magyar gazdaság is piacgazdaság, annak ellenére, hogy az Orbán-rezsim az elmúlt évtizedben a működésmódot fokozatosan az államkapitalista szisztéma irányába tolta el. A gazdasági berendezkedés és annak működése a politikai rendszer természetéből fakadóan nem nélkülözi a feudális magatartásmintákat sem, nem beszélve a korrupcióról, amely nem káros mellékhatása, hanem fundamentuma az orbáni berendezkedésnek.

A teljes cikket a Magyar Hang november 19-én megjelent 2021/47. számában találja (tartalomjegyzék itt). Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1490 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!