Kit is köpött szemen Menczer?
Menczer Tamás, Fülöp Attila és Magyar Péter Pécsen 2024. december 3-án (Fotó: Magyar Péter Facebook-oldala)

Az elmúlt napok egyik (ha nem a) legnagyobb visszhangot kiváltó közéleti eseménye volt a Magyar-Menczer csörte, amit egy gyermekotthon bejáratánál vívtak. A botrányos történetet már sokan és sokféle módon értelmezték-értékelték, függően pártállástól és szellemi-erkölcsi színvonaltól. Engedtessék meg most egy gyökeresen más megközelítés. A piac kofák szintjén lezajlott veszekedés egyik résztvevője ugyanis egy kreatívigazgató, amely státusz – normális helyeken – bizonyos szakmai feladatokat és követelményeket jelent.

A kreatívigazgatók legelébb a reklámszakmában jelentek meg, s csak jóval később hoztak létre ilyen munkaköröket a film- és szórakoztatóiparban, a médiában, a könyvkiadásban és … a politikai szervezeteknél. Magam – negyven évnyi szakmai tapasztalattal, amelynek jó részét reklámügynökségeken szereztem – maradnék a kreatívigazgatók alapfunkcióinak bemutatásánál.

A közhiedelemmel ellentétben a reklámalkotóknak nem a kósza – hol jó, hol rossz, hol humoros, hol csak humorintós, hol megható, hol csak giccseskedő – ötletek kitalálása adja elsődleges feladatát. A munka azzal kezdődik, hogy a reklámtervezőnek meg kell ismerkednie a hirdetendő termékkel-szolgáltatással-márkával, annak piacával (beleértve a felhasználókat és a versenytársakat egyaránt), meg kell tudnia és el kell fogadnia a reklámozni óhajtó cég célkitűzéseit és az abból ráháruló kommunikációs feladatot (új cikk bevezetése, piacon lévő áru népszerűsítése, piacának bővítése, értékesítés-ösztönzés, hogy csak a leginkább kézenfekvőket említsük). Szintén az alapvető információk közé tartozik a célcsoport minél alaposabb feltérképezése: nem, életkor, élethelyzet, földrajzi elhelyezkedés, jövedelem, fogyasztási és vásárlási szokások, iskolázottság, médiafogyasztás, normák és szokások, motiváció... Az érdemi reklámtervezés – milyen racionális és emocionális érveket fogunk mondani, azt milyen stílusban fogjuk tenni, és mindezt mely médiumokon keresztül juttatjuk el a megismert célközönséghez. Az ötletek keresgélése csak ezek után és csak ezen korlátok között kezdődhet meg. Nos, nézzük meg Menczer Tamás kreatívigazgatói ténykedését a pécsi purparlé fényében.

Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!


Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!