Külföldi sikertörténeteket másolhatna Budapest
Ganz „UV” villamos utastere 1981-ben (Fotó: Fortepan/Jankovszky György)

Budapest utcáiról a múlt század második felében ugyanúgy eltünedeztek a villamosok, mint sok más európai nagyvárosban. A leselejtezett szerelvények egy része mára elpusztult, de egy részük még megmenthető, és nosztalgiajáratként újrahasznosítható lenne. Vigyázó szemünket Lisszabonra és Milánóra vessük!

Villamosra nincs szükség, kiváltja a busz és a metró – leegyszerűsítve ugyan, de így foglalhatjuk össze az 1970-es években a várostervezők körében kialakult villamosellenes gondolkodás lényegét. Vagy ahogy autentikus szakmai nyelven Pintér László és Rózsa László mérnökök az UVATERV-nek 1972 elején a Rákóczi úti villamosról készített tanulmányban megfogalmazták: „A közúti forgalom helyzetének javítása szempontjából elsősorban a villamos megszüntetése jöhet szóba. A járdaszigetek megszüntetése, a közúti forgalomtól eltérő menetdinamikai tulajdonságú villamos járművek kiiktatása az útvonalról lehetővé tenné 2×3 sávos közúti pályatest létesítését, és egyes helyeken, a balra nagyívű kanyarodás lehetőségének biztosítását, felállósávokkal.”

Hogy miért kellett – a lakosság véleményével szembemenve – megszüntetni a Rákóczi úti villamost, arról 1972 végén, a likvidálás pillanatában Skoda Lajos, Budapest tanácselnök-helyettese még egy érdekes, nem éppen szakmai alapú szempontot elárult: a vágányok „teljes felújítása 20–25 millió forintba kerülne. Ez az összeg pedig az itteni villamosközlekedés megszüntetésével megtakarítható, illetve az autóbusz-állomány gyarapítására fordítható”.

Az eredményt mindannyian látjuk, naponta megszenvedjük. A Rákóczi útból és a Kossuth Lajos utcából villamos nélkül autópálya lett; a hatalmas zaj miatt gyalogosan közlekedni lehangoló élmény. A villamos eltüntetése, a sztrádahangulat amortizálta a környék üzleteit is. Ugyanígy vált koszos, lélektelen főúttá az Üllői út, miután az 1970-es évek végén a fenti érvek alapján ott is megszüntették a villamosközlekedést. (Természetesen nem hazai trendről van szó: Nyugat-Berlinben vagy Londonban hasonló módon szedték fel a síneket ekkoriban.)

• Mi lett Budapesten a régi villamosokkal?
• Külföldön nemegyszer igazi sikertörténet az öreg kocsitípusok megőrzése és a nosztalgiajárat
• Budapesten mennyi üzemképes, nosztalgiavillamosozásra használható öreg kocsi van?
• Hol lehetnének nosztalgiavonalak?

Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!


Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!