
Demokratikus keretek között a politikai legitimáció forrása a szavazatok aránya, ami a szavazók véleményének lenyomata. Ez a népakarat. A választások előtt, a politikaipropaganda-arzenál bevetésével jelentősen eltéríthető a döntő többség véleménye attól az állásponttól, amit egy manipulációtól mentes médiakörnyezetben alakíthattak volna ki fontos kérdésekről. Ezért tekinti alapjognak a választóknak a manipulációtól mentes tájékozódáshoz való jogát Magyarország Alaptörvénye, az uniós charta és az ENSZ Alapokmánya. 2022-ben kétségessé tették a méréseink, hogy érvényesül-e Magyarországon ez az alapjog. A népakarat hajlékony. Hogy mennyire, azt mutatja meg a Politikai Propaganda Indikátor. 2022-ben a baloldaliak egyharmada igaznak tartotta a Fidesz-propagandát, például azt a hamis, többször cáfolt állítást, hogy Márki-Zay háborúba vinné az országot. Magyar Péter fellépésével mintha érdemben változott volna meg a médiatér.
Több mint egy évvel az országgyűlési választások előtt, 2025 tavaszán már kampányüzemmódban működnek a pártok. A Tisza Párt kényszerítette ki ezt azzal, hogy beelőzte a támogatottsági versenyben a Fideszt – legalábbis a nem a Fideszhez közeli közvélemény-kutatóknál. Hónapok óta a politikai elemzők kedvenc témája a Fidesz kaotikus és önveszélyes kommunikációja. Magyar Péter naponta átkeretezi a propagandaüzeneteket. Rámutat a hazugságokra, az átverésekre, a politikai propaganda csúsztatásaira, és már milliókhoz érnek el a leleplezések. A Fidesz által kavart kommunikációs káosz egyik kézenfekvő magyarázata: noha a kormány több ezer milliárd forintot „osztott ki” a családok és a vállalkozások támogatását ígérve rövid és hosszú távon is, Magyar Péter, illetve a Tisza Párt támogatottsága ezek hatására sem esett vissza a hónapokkal korábban mért szintről, amikor 3–9 százalékkal leelőzte a Fideszt. Nem működött a hagyományos fideszes kommunikációs offenzíva, sőt kontraproduktív lett, de azért rátettek még egy lapáttal.
A Politikai Propaganda Indikátor mérési módszerét a Dimenzió Média Alapítvány, a Mérték Médiaelemző Műhely és a Závecz Research közösen dolgozta ki, és 2018 óta rendszeresen folytatja azonos metodika alapján.
• A Tisza kampánya hatásosabb, mint a kormány lejárató műveletei?
• Mennyire hiszik el a kormányzati propaganda üzeneteit a Fidesz és a Tisza szavazói?
• Mennyien fogadják el, hogy a háború a vészhelyzeti kormányzás igazi oka?
• Ki hogyan gondolkodik arról az állításról, hogy a baloldal háborúpárti, a kormány békepárti?
A teljes cikket elolvashatja Plusz előfizetésünkkel, vagy a Magyar Hang hetilap május 15-ig kapható 2025/19. számában. Országjáró riportok, interjúk, elemzések, véleménycikkek, reklámmentes olvasás – ezeket kínálja a Magyar Hang Plusz!
Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!
Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!