
A szegedi Liliom Lakókert sok család számára a nyugodt kertvárosi életet ígérte, ám most nagy változással néz szembe. A közvetlen közelben épülő kínai BYD hatásai egyre inkább érezhetők, a háztulajdonosok közül sokan a zaj, a légszennyezés és környezetük drámai átalakulása miatt aggódnak. Úgy érzik, az autógyár és a hozzá vezető, most épülő négysávos út hatásairól nem kaptak érdemi tájékoztatást.
– Egyszerűen nem értem, hogy míg máshol civilek, környezetvédelmi szervezetek és a lakók is tiltakoznak, akkor itt miért nem mernek lépni az emberek – mondja egy középkorú nő a szegedi Béketelep városrészen, néhány száz méterre az épülő kínai BYD-gyártól.
Féltik a kertvárosi idillt
Az új építésű Liliom Lakókertben járunk, ahova a legtöbben az utóbbi néhány évben költöztek be. A környéken sétálva első ránézésre semmi sem utal arra, hogy pár hónapon belül egy gigantikus autógyár kezd működni innen nem messze. Játszótér, gondosan nyírt pázsit, díszkertek – tipikus kertvárosi idill. Az itt élők közül sokan vélik úgy: ez most veszélybe került, ahogy látványosan nőnek ki a pusztából az épületek, ahogy egyre több munkagépet és különböző híreket hallanak, úgy veszi át a béke helyét a bizonytalanság és az aggodalom. Egy másik háztulajdonos azt mondja, éppen a városrész neve miatt volt vonzó a környék: nyugodt, csendes körzet volt ez. Az itt lakók nagy része 30–40-es éveiben jár, akik családostul, általában kisgyermekkel költöztek ki a nyugalmasnak hitt kertvárosba, a legtöbben csak telket vettek, maguk építették fel a házukat, a saját ízlésük szerint. Körülbelül 180–200 ingatlan tartozik a lakóparkhoz, mintegy ezer ember élhet itt. Akik eljöttek a találkozóra, azt mondják, a közvetlen közelben épülő BYD gyár megzavarja ezt az állapotot. Mint ismert, a kínai elektromosautó-gyártó húzza fel itt első európai autógyártó üzemét, ezt 2023 végén jelentette be Botka László és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A polgármester arról beszélt, hogy még közvélemény-kutatást is végeztek a városiak körében.
• Mit szólnak a sokak kertjük végébe épülő kétszer két sávos úthoz?
• Honnan érkeztek eddig vendégmunkások?
• Mire lehetne használni a beépített földeket autógyár helyett?
• Mit gondol az önkormányzat?
A teljes cikket elolvashatja Plusz előfizetésünkkel, vagy a Magyar Hang hetilap április 24-ig kapható 2025/16. számában. Országjáró riportok, interjúk, elemzések, véleménycikkek, reklámmentes olvasás – ezeket kínálja a Magyar Hang Plusz!
Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!
Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!