
Szerbia oktatási reformja drasztikus változást hozott a kisebbségi oktatásban: a nemzetiségi történelem egyik pillanatról a másikra eltűnt a tankönyvekből. A tanárok sokáig régi kiadványokat használtak, míg a magyar szervezetek kiegészítő füzetek kiadásával próbálták pótolni a hiányt. Nem világos, hogy ezzel a politikai döntéssel mi volt a szerb kormány szándéka. És az sem, milyen üzenetet hordoz ez a kisebbségi közösségek számára.
Az elmúlt években jelentős tankönyvreform zajlott le Szerbiában. Az átalakulás egyik legvitatottabb pontja az volt, hogy Aleksandar Vučić elnök még 2021-ben bejelentette: a jövőben a szerb nyelv, történelem és földrajz tankönyveit kizárólag az állam állíthatja össze. A reformot Branko Ružić oktatási miniszter is támogatta, hangsúlyozva, hogy az állami kontroll a nemzeti identitás megőrzése szempontjából kiemelten fontos. Az oktatási minisztérium közleményében az áll, tudják, hogy ezt a kezdeményezést sokan támadják majd, azt állítva, hogy sérti a piaci szabadságot. Nekik a miniszter azt üzente: „Panaszkodhatnak az ENSZ-nél, az EU-nál és bárki másnál, de ez nem fogja megváltoztatni a döntést.” A tárcához mi is eljuttattuk a reform magyar tanulókat érintő kitételeire vonatkozó kérdéseinket, de választ sajnos nem kaptunk.
A szerb tankönyvreform a magyarországi olvasók számára azért lehet érdekes, mert a Vajdaságban élő kisebbségek oktatására is hatással van. A nemzetiségi történelem fejezetei ugyanis egyik pillanatról a másikra kikerültek a könyvekből. Mindez olyan gyorsan történt, hogy a magyar tankönyvek impresszumában még benne maradt a magyar fejezet írójának neve – annak ellenére, hogy a tartalom maga már hiányzott. Információnk szerint a magyar történelemmel kiegészített verzió még a nyomdába is eljutott, de az utolsó pillanatban egy politikai döntés megakadályozta a magyar történelmet tárgyaló fejezetek kinyomtatását.
A reform egyik következménye az lett, hogy a magyar tannyelvű iskolákban éveken keresztül nem volt elérhető magyar történelmet tartalmazó tankönyv. A lapunknak nyilatkozó szakemberek szerint a magyar közösségeket is váratlanul érték a változások, és időre volt szükségük, hogy reagáljanak. Maguk a szervezetek azonban nem nyilatkoztak az ügyről, pedig a kérdéseinket a Vajdasági Magyarok Szövetségéhez és a Magyar Nemzeti Tanácshoz is eljuttattuk.
• Hogyan érintik a reformok a magyar diákokat?
• Mit tehetnek a tanárok?
• Mi lett az eredménye a magyar-szerb összeborulásnak?
Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!
Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!