Napkorong és holdsarló: ötven éve halt meg Macskássy Gyula

Napkorong és holdsarló: ötven éve halt meg Macskássy Gyula

Morell Mihály Macskássy Gyula-mellszobrának avatása a Pannónia Filmstúdió galériájában 1986-ban (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)

Kevesen gondolnának mentendő értékként a reklámfilmekre. Persze, szívesen nézzük vissza a pár évtizeddel ezelőttieket, na de hogy küzdeni kelljen értük? Több is veszett Mohácsnál, mint az Orion hőpalackról készült képanyag, esetleg az Ásványolaj-forgalmi Részvénytársaságnak (Áfort) készült hirdetés – gondolnánk. De máris átértékeljük a helyzetet, ha tudjuk, hogy ezek a reklámfilmek a magyar animációzás úttörő alkotója, Macskássy Gyula nevéhez kötődnek. Így pedig együtt tárgyalandóak a magyar filmes kultúra olyan kincseivel, mint a Két bors ökröcske vagy a Tíz deka halhatatlanság.

Nemcsak pénzkeresetként szolgált akkoriban a reklámfilmezés, vagy arra, hogy az alkotó lefoglalja magát, amíg nincs más munka. A későbbi Pannónia Filmstúdió animációs részlegét is ezeken keresztül finanszírozta Macskássy, amikor az ötvenes években a fennmaradásért kellett küzdeni. Mindenesetre nagyszerűen megoldotta feladatát, így ezek a reklámanimációk is nívós, szakmai szemmel értékelhető munkák lettek. Mint az említett Áfort-reklám, amiben a szöveget egy olajoskanna kiöntőjéből írják a vászonra, hogy aztán nem sokra rá az folyjon tovább lefelé. A Macskássy-portfólió fontos darabjai a Mahir raktárából kerültek elő, 2014-ben lehetett megtekinteni azokat.

• Mi volt Macskássy Gyula első nagy dobása?
• Mennyi munkával járt az animációzás a kezdet kezdetén?
• Hogyan hatott Macskássy a Magyar népmesékre vagy a Vízipók-csodapókra?