Hamarosan újra járnak a „falusi metrók” a BMW-gyár építése miatt lezárt vonalon

Hamarosan újra járnak a „falusi metrók” a BMW-gyár építése miatt lezárt vonalon

Vonatok Balmazújváros vasútállomásán 2023 tavaszán (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

A jelek szerint júniusban valóban újraindul a vonatközlekedés Debrecen és Balmazújváros között. Ez derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) lapunk érdeklődésére küldött tájékoztatásaiból. A Lázár János miniszter által vezetett tárca ugyanis azt írta: jelen ütemezés mellett határidőben elkészülnek a munkálatok, és június 5-én újra járhatnak a vonatok ott, ahol immár négy éve vonatpótló autóbuszok közlekednek.

A 108-as számú vasúti mellékvonal érintett szakaszán még 2019 áprilisában állították le a személyszállító vonatokat. Mint arról korábban beszámoltunk, a MÁV akkor pályakarbantartási munkálatokkal indokolta ezt, ám kiderült: a BMW autóipari óriás Debrecen nyugati felén épülő gyárberuházása van a háttérben. Macs megállóhelyen rakodták ugyanis a vonattal szállított kőszállítmányokat a debreceni északnyugati gazdasági övezet kialakításához. Emiatt állították le a személyforgalmat Balmazújváros és Debrecen között. A MÁV akkor azt írta: a napi három teherszállító vonatról történő rakodás miatt nincs lehetőség a személyvonatok közlekedésére.

 

Aztán pedig elkezdődött a megyeszékhely és a majdani BMW-gyárat kiszolgáló vasútállomás és odavezető vonal felújítása. A beruházást egyébként a V-Híd Zrt. végzi nettó 54 milliárd forint értékben, a cég többségi tulajdonosa Mészáros Lőrinc felcsúti nagyvállalkozó.

Januárban arról írtunk, hogy a gyárhoz legközelebbi Macs állomáson még munkák sora van hátra, egyebek mellett a világítóberendezések hiányoztak, akkor a V-Híd egyik szerelvénye is hetekig várakozott az állomáson. Azóta rendszeresen látni a kivitelező munkatársait az állomáson. Időközben itt is új vasúti biztosítóberendezéseket szereltek fel, de azok még fekete fóliával vannak letakarva. A minisztérium tájékoztatásából kiderül, hogy a többek között a biztosítóberendezési és vasúti távközlési munkák, az utastájékoztató rendszer és a vagyonvédelem próbaüzeme, a térvilágítás és a váltófűtés kiépítése zajlik.

Emiatt és az újra és újra meghosszabbított vágányzár miatt vetődött fel, hogy újraindulhat-e a vasúti forgalom júniusban a szakaszon. Előbb a MÁV-ot kerestük, onnan azonban az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz továbbították a kérdéseinket. A tárca azt közölte, hogy a tervek szerint június 5-én újraindulhat a személyforgalom. Miután úgy értesültünk, hogy ősszel is lehet vágányzárra számítani, ennek megalapozottságára is rákérdeztünk. A minisztérium azt közölte, hogy akkor csak rövidebb idejű zárak lesznek, de azok nem a vasútépítéshez, hanem a kapcsolódó beruházás miatt szükségesek. Tudniillik, a 33-as főút bővítése is folyamatban van – szintén a BMW-gyárberuházás miatt –, és az ennek részeként megépülő két vasút feletti híd befejezési munkálatai és forgalomba helyezés miatt lesz szükség újabb, rövid ideig tartó vágányzárakra – tudatták.

Kíváncsiak voltunk arra is, milyen vonatok közlekedtetésével kalkulál a MÁV a 108-as vasútvonalon, amely Debrecent köti össze Füzesabonnyal és Egerrel. Azt írták: Az Uzsgyi motorkocsikkal tervezik a Debrecen és Eger közötti Interrégió vonatok kiszolgálását, várhatóan ősztől. A formája miatt „falusi metróként” is emlegetett Uzsgyik mára jellemzően az alföldi mellékvonalakon közlekednek, és az orosz államadósság fejében érkeztek Magyarországra.

Még áprilisban érdeklődtünk a 108-as vonal második felújítási ütemét érintő kormányzati döntésről is, mivel a feltételes közbeszerzés és forráshiány miatt bizonytalanság övezte. A tervek szerint ez jelentené a felsővezeték kiépítését Debrecen és Balmazújváros között. A tárca megismételte: a költségvetési kiadások csökkentése miatt vizsgálják a még nem kivitelezési szakaszban lévő állami beruházásoknál az átütemezési lehetőségeket, és jelezték, a projekt részletekre bontásáról nincs szó. Az előző héten azonban megszületett a döntés: a kormány támogatja a második ütem megépítését 65,6 milliárd forint értékben – derül ki a Magyar Közlönyből. Így folytatódnak a BMW-gyár vasúti kiszolgálásához szükséges fejlesztések, egyúttal modernizálják azt a Macs és Balmazújváros közötti bő 10 kilométeres szakaszt is, amelyet most nem építettek át. A már említett 65 milliárd forintból erre 48 milliárdot szánnak. Ez alighanem a villamosítás költségét is magába foglalja.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2023/18. számában jelent meg 2023/16. számában május 5-én.