Nyolcvanhat éves története legnagyobb válságát éli át a Volkswagen: az eredetileg a nácik által alapított cégóriás gyárbezárásokat, elbocsátásokat, fizetéscsökkentést tervez. Elnézve a nyilvános béradatokat egyértelmű: van is miből visszavágni.
Ezerkilencszázharmincnyolc május 26-án a nemzetiszocialista rezsim legfontosabb vezetői vonultak fel az alsó-szászországi városka, Fallersleben közelében, élükön Adolf Hitlerrel, hogy nagyszabású eseményen rakják le a Volkswagen-gyár alapkövét. Az ötvenezer főt vonzó ünnepségen jelen volt Ferdinand Porsche is; az autótervező mérnöknek elsőrangú terveivel addigra sikerült felhívnia magára Hitler figyelmét. A Führer vele akarta megépíttetni a „népautót”, vagyis a Volkswagent. (Amelyet ekkor még KdF-Wagennek neveztek a KdF, vagyis Kraft durch Freude – Erő az öröm által – elnevezésű mozgalom után; az olaszországi fasiszta szabadidőegyletek mintájára létrejött szervezet a német „néptársak” szórakoztatását kívánta biztosítani kirándulások, közös programok, utazások szervezésével.)
A Harmadik Birodalom több mint háromszázezer polgára ekkor már évek óta szorgosan gyűjtögette az olcsó, strapabíró és a széles tömegek számára megfizethető gépkocsi megszerzéséhez szükséges takarékbélyegeket. A nácik 1934 óta hirdették: „Ha saját autóra vágysz, spórolj heti öt márkát!” Hitler, bár maga nem rendelkezett jogosítvánnyal, ráérzett a tömeges motorizáció ízére és vonzerejére – ráadásul konkurensei máris sokkal jobban álltak az autóhasználat terén, mint Németország. Míg a birodalomban 1930-ban csupán mintegy félmillió regisztrált gépjármű közlekedett az utakon, addig Franciaországban és Nagy-Britanniában másfél-másfél millió autó volt a lakosság tulajdonában, az Egyesült Államokban pedig legalább 26 millióan élvezték a motorizáció előnyeit. Hiába azonban a nagy nekibuzdulás, az 1930-as években rohamtempóban kiépített autópálya-hálózat, és a végre-valahára építeni kezdett majdani Volkswagen-gyár, a dolgozó német nép még jó darabig nem juthatott hozzá áhított négykerekűjéhez. A háború kitörésekor az üzemet hadi gyártásra állították át, a néhány elkészült VW Bogár magas rangú náci funkcionáriusoknak jutott. A második világháború után a vállalat egy ideig állami tulajdonba került, de részesedése volt benne a Porsche családnak is. És végre útjára indulhatott egy egészen idén tavaszig tartó sikertörténet.
• Mi tette legendássá a Volkswagent?
• Mi okozza a mostani problémákat?
• Mivel próbálkozik a cég vezetése?
Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!
ElőfizetekMár előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!