Kisvasút, vagy amit akarok

Kisvasút, vagy amit akarok

A felcsúti kisvasút (Fotó: Grimm Balázs/Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Újabb játékszert kap hamarosan a miniszterelnök. Amit már régóta megígért magának. A minap derült ki ugyanis, hogy egy egyelőre titkos kormányelőterjesztés értelmében az elkövetkező két évben 12 milliárd forintot szánnak a magyarországi kisvasúthálózat fejlesztésére. Eddig a hír, s felvetődik az emberben: vajon nem azért döntöttek a teljes hálózat fejlesztése mellett, hogy Orbán Viktornak igaza legyen? 

2015-ben ugyanis, amikor kritika érte a felcsúti Puskás Akadémia és az Alcsútdobozi Arborétumot összekötő, s mindössze három állomást érintő Vál-völgyi Kisvasút megépítését, a miniszterelnök a következőképpen reagált: „Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.” Bár akkor ez csak egy arrogáns visszavágásnak tűnt, a mostani előterjesztés azt mutatja, Orbán Viktor nem felejt. Az elképzelés szerint az egyik irányba Bicskéig, a másikba pedig Vértesacsán keresztül Lovasberényig hosszabbíthatják meg a felcsúti vasútvonalat, ahogy azzal négy évvel ezelőtt fenyegetőzött a miniszterelnök. Azt a kisvasutat, amelynek létjogosultságát igen nehéz bizonyítani, hiszen volt olyan nap, amikor egyetlen jegyet sem tudtak eladni a vonatra, de egyébként is alacsony a kihasználtsága. 

Felcsút, én így szeretlek - Kátyúlesőben a haza leendő új fővárosában | Magyar Hang

A mostani nem az első eset, amikor kiderült, Orbán Viktor nem enged abból, amit elképzelt, legyen az bármilyen értelmetlen beruházás, vagy felesleges fejlesztés. Gondoljunk csak a rendezzünk olimpiát mozgalomra, amelyet még megméretni sem engedett a kormányfő. Amint népszavazással kérdezték volna meg a rendezés ötletéről a budapestieket, azonnal visszakozót fújtak. A fejlesztésekről azonban nem mondtak le, hiszen azóta is gőzerővel folynak a stadion- és egyéb sportlétesítmények építési munkálatai, mintha mégis csak megrendeznénk az olimpiát. Persze, az oligarchákat ki kell fizetni valamivel.

Az olimpia megrendezése persze szép gondolat, nagyon sokan örülnénk, ha valóban sor kerülne rá. Ugyanígy a kisvasút-hálózat fejlesztése is önmagában szimpatikus lehet sokaknak. De valóban erre van szüksége az országnak? Hazánk lassan az uniós rangsor végére csúszik le sok tekintetben, rohad az egészségügy, menekülnek az orvosok, alulfinanszírozott az oktatás. Ám futja 12 milliárdos kisvasút-fejlesztésre, sok száz milliárdos stadion- és sportlétesítmény-fejlesztésre, az adóból lecsípett, s a sportnak juttatott szintén százmilliárdos tao-pénzekre. A verseny nélkül az oligarchák zsebébe tuszkolt ezermilliárdokra, a háromezer milliárdos Paks 2-re, 750 milliárdos, soha meg nem térülő Budapest–Belgrád vasúti korszerűsítésre. És még sorolhatnánk. 

A mostani kisvasút-fejlesztés persze alig látható összeg ahhoz a vagyonhoz képest, amelyet a Medgyessy-, Gyurcsány- és Orbán-kormányok eltocsikoltak a 2004-es uniós csatlakozás óta eltelt másfél évtized alatt. Ha valaki összeszámolná az így elfolyt összeget a mai fiatalok közül, bátran állíthatná ugyanazt, amit Orbán Viktor Nagy Imre újatemetésén három évtizeddel ezelőtt: „a hatodik koporsóban nem csupán egy legyilkolt fiatal, hanem a mi elkövetkező húsz vagy ki tudja hány évünk is ott fekszik.” 

Business class a metrón - van, ahol még az állomásokat is klimatizálják | Magyar Hang

Ezek után már az sem lenne meglepő, ha egy másik titkos dokumentumból kiderülne, a Cinege utca 12. és a Puskás Akadémia között közvetlen metróvonalat építenek, hogy a miniszterelnök le ne késse kedvenc focicsapata meccsét. Egy ilyen beruházás persze csak akkor lenne méltó a miniszterelnökhöz, ha máshol meg sem állna a szerelvény, csak a két végponton, s a dohai metróhoz hasonló klimatizált luxuskocsikból állna. Talán még ezt is megérjük?