Miniszterelnöki lájkvadászat

Miniszterelnöki lájkvadászat

Orbán Viktor hang nélküli Facebook-tájékoztató videója, 2020. március 18-án

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Alighanem még évek múlva is emlékezni fogunk Orbán Viktor márciusi, tátogós-némafilmes bejelentkezésére a Facebookon – mivel a hangot nem sikerült bekapcsolni, a fél ország találgatta több mint egy órán át, hogy vajon mit is jelentett be a miniszterelnök.

Már akkor is felmerült bennem a kérdés: miközben fenntartunk több mint százmilliárd forintból egy egész propaganda-gépezetet az M1-től kezdte a közrádión és az MTI-n át a „baráti” Kesmáig, miért a hanyatló nyugat emblematikus termékén, a sorosbérenc szilíciumvölgy által létrehozott és üzemeltetett Facebookon szól a népéhez a szabadságharcos miniszterelnök. És persze azt sem értem, miért kapunk naponta olyan hivatalos leveleket a Külgazdasági és Külügyminisztérium sajtóosztályától, amely tulajdonképpen csak egy linket tartalmaz, és Szijjártó Péter Facebook-oldalára kalauzol minket. A keleti nyitás specialistája, a maszk nélküli tárgyalás apostola ugyanis szintén ott teszi közzé a napi termelési jelentését: azt, hogy mennyivel több maszkot, izolációs köpenyt, gumikesztyűt és lélegeztetőgépet hoztak a fapados repülőkkel az előző ötéves tervhez héthez-hónaphoz képest.

Szóval nem értettem, mi ez a Facebook-mánia, miközben a fiatalok már a TikTokon pörögnek, de aztán megjött a Médianéző Központ legfrissebb elemzése a pártok jelenlétéről a legnagyobb közösségi oldalon. A lényeg egy mondatban: a koronavírus idején a Fidesz sokkal jobban szerepelt a Facebookon, mint az összesített ellenzék. Másképp mondva, egyszerűen lemosta őket a térfélről.

Forrás: Médianéző Központ

A Fidesz és az általa vezetett kormány profi: rájött, hogy az emberek a karanténban a monitor előtt töltik a fél életüket, ezért megnyomta a jelenlétét az online térben. (Az más kérdés, hogy pénze is volt hozzá, hiszen nem lehet úgy elindítani egy youtube-videót, hogy ne egy Orbán Viktor-féle hirdetéssel kezdődjön a műsor.)

A kormánypárt bejegyzései március 4. és május 4. között két és félszer annyi felhasználót késztettek reakcióra (kedvelésre, megosztásra, kommentre), mint az ellenzéki pártok üzenetei. Pedig utóbbiak is igyekeztek: az ellenzék összesen 2004 bejegyzést osztott meg a Fidesz 909 posztjával szemben, de utóbbi mégis háromszázezerrel több, összesen 2,8 millió interakciót ért el. Az ellenzék 2,5 milliós eredményéből a Jobbik vette ki a legjobban a részét (19 százalék), őket követi a DK (12) és az MSZP (7,5). A Fidesz eredményét növeli, hogy az interakciókat nem fizetett hirdetésekkel érte el, szóval a tábora magától ilyen aktív. 

A felmérés szerint ebben a periódusban egyébként az egész (magyar) Facebookon a kormány oldalának tábora nőtt a legjobban: a kedvelőinek száma több mint kétszeresére, a követőké pedig háromszorosára. Orbán Viktor személyes oldala is sokat profitált a helyzetből – ezért volt szükség tehát arra, hogy az M1 kamerái helyett egy multicég platformján tegye meg a bejelentéseket.

A vizsgált időszakban közel egynegyedével (180 ezer) növekedett a miniszterelnök kedvelőinek száma a legnagyobb közösségi oldalon, így jelenleg nagyjából 850 ezer kedvelővel rendelkezik. Ez a szám magasabb, mint az őt követő öt legnépszerűbb ellenzéki pártvezető kedvelőinek száma összesen. Orbán bejegyzései átlagosan 17 ezer interakciót kaptak (nem ritka a 40-50 ezres reakciószám sem, de előfordult olyan is, amely több mint 100 ezer embert késztetett reagálásra). Mindezt úgy, hogy a bejegyzések terjesztése érdekében fizetett hirdetéseket a miniszterelnök oldala egyáltalán nem alkalmazott, míg az ellenzéki pártvezetők összesen közel kétmillió forintot költöttek saját hirdetéseikre. Ennek ellenére az ellenzéki térfélen szoros a verseny, de még így is jócskán le vannak maradva: Gyurcsány Ferenc 6 400, Jakab Péter 5 300, Karácsony Gergely pedig 4 600 interakciót tudott átlagosan elérni, míg a legkevesebb reakciót kiváltó pártvezető Tóth Bertalan volt, mindössze 850 átlagos interakcióval.

Így álltunk tehát a koronavírus-járvány harmadik hónapjában. A kormány a Facebookon, az ellenzék a hátsó udvarban, a budapestiek otthon, a vidékiek pedig az újranyitott teraszokon egy hideg fröccsel a kezükben.