Hogy is van ez?
A kormány bombás plakátjai Budapesten (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

Kicsit megkésve került kezembe a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkárának leveléről szóló újságcikk, amelynek állításait aztán több fórumon is ellenőriztem. Az előzményekről annyit, hogy a kormány hirdetésekkel és óriásplakátokkal (is) igyekszik népszerűsíteni a nemzeti konzultációnak nevezett agitációs kampányfogást, és ily módon is próbál a szórólap kitöltésére buzdítani. (Abba most ne menjünk bele, hogy az Orbán Viktor által is kivétel nélkül megszavazott szankciók valóban bombaként hatnak-e a magyar gazdaságra, vagy csak ürügyül szolgálnak a hibás gazdaságpolitika felelősségének hárításához.)

A plakátok és sajtóhirdetések meglehetősen szerény grafikai színvonalon, ám igen erőteljes képi motívummal készültek: egy „szankciók” feliratú bomba zuhan ránk. A megoldást sokan kifogásolták, többek között az Európai Unió szervezetei is, akiket-amiket direkt módon támad a reklám és a reklámozott konzultáció. A kormányszóvivő szerint azonban a bombás megjelenítés adekvát, hiszen – úgymond – az energiaárak felrobbantak.

Publicus: kétharmad szerint haszontalan a nemzeti konzultáció
Magyar Hang

Publicus: kétharmad szerint haszontalan a nemzeti konzultáció

Még a fideszeseknek is csak 31 százaléka szerint mutatják be pontosan a helyzetet a plakátok, melyeket a többségük még nem látott. Azt sem tudták, hogy Orbán is megszavazta a szankciókat.

A Momentum elnöke mindeközben a Magyar Reklámszövetséghez fordult, hogy vizsgálja meg és marasztalja el az eredetileg még csak a Facebookon közzétett reklámot, amit panaszában politikai hirdetésként említett. (Halk megjegyzés: talán elvárható lenne egy ellenzéki párt vezetőjétől, hogy mielőtt a nagy nyilvánosság elé lép valamely ügyben, tájékozódjon vagy kérjen segítséget megfelelő szakértőktől. Ez esetben ugyanis neki is nyilvánvaló lett volna, hogy a reklámszakmai szervezeteknek nincs semmiféle kompetenciájuk a politikai reklámokat illetően.) A reklámszövetség főtitkára ekkor még teljesen korrekt választ adott: mivel a Magyar Reklámetikai Kódex hatálya nem terjed ki a politikai reklámokra, nem tehetnek eleget a kérésnek.

Ekkor – mint három lapban is olvasom – többen is értetlenségüket fejezték ki az elutasítás kapcsán, hiszen a reklámszövetség korábban már elmarasztalta a Soros-plakátokat. Nos, az értetlenkedés csak félig indokolt: az MRSZ 2017-ben csakugyan közzétett egy nyilatkozatot, amelyben leszögezték, hogy „a Soros-kampány alapvető társadalmi normákat sért”, de ezt „csak” a szövetség ügyvezetősége állapította meg. Az ügy akkor sem került a Reklámetikai Bizottság elé, éppen a fentebb említett ok, a szabályozás és a jogkör hiánya miatt. (Erre a nyilatkozatra ennek ellenére néhány sorral lentebb még visszatérek.)

A bombás kampány offline hirdetései a televíziókban és a nyomtatott lapokban úgynevezett társadalmi célú hirdetésként jelentek meg, sokak szerint azért, mert így olcsóbb, szerintem azonban inkább azért, mert a törvényi szabályozás szerint politikai hirdetések csak a választási időszakban tehetők közzé. („Politikai reklámot médiaszolgáltatásban csak választási kampányidőszakban a választási eljárásról szóló törvény szabályai szerint lehet közzétenni.”)

Kutyaharapást szőrivel?
Hamburger Béla

Kutyaharapást szőrivel?

Az ellenzék energiáit érdemes-e a nemzeti konzultáció parodizálására, a különböző rendű-rangú kormánypropagandisták megfricskázgatására fordítani?

Mivel a Reklámetikai Kódex hatálya a társadalmi célú reklámokra kiterjed, a Momentum elnöke ismét a reklámszövetséghez fordult, hogy igenis vizsgálják meg a bombás hirdetéseket, immár mint tcr-t. És a dolog innen válik igazán érdekessé. „Az MRSZ fenntartja a korábbi véleményét, miszerint a »nemzeti konzultáció a brüsszeli szankciókról« kampány egyértelműen politikai reklám, mivel a kormány népszerűsítését szolgáló ill. a politikai programjának támogatására ösztönző reklám, így a Reklámetikai Kódex hatálya arra nem terjed ki” – írta levelében az MRSZ főtitkára.

Hááát… ez bizony furcsa. A szövetség inkább meghazudtolja a kormányt (nem társadalmi, hanem politikai reklám), semmint, hogy tcr-ként vizsgálná a bombás grafikát, ha már egyszer akként jelentetik meg. Ha pedig a hirdetést hamis kategóriában teszik közzé, akkor emiatt kellene elítélni a trükköző kormányt.

Oh, nem! Ez nem túlzó elvárás. Hogy mennyire nem, idemásolom a 2017-es MRSZ-nyilatkozat egy részét: „A Magyar Reklámszövetség Ügyvezetősége szerint a kormány megbízásából készített »Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!« szlogenű reklámkampány … ütközik a reklámokkal szemben támasztott általános és alapvető társadalmi elvárásokkal, mely szerint a reklámnak tisztességesnek kell lennie, a reklám nem kelthet olyan összhatást, amely – sérti a közízlést és a társadalomban általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normákat,
♦ nem lehet alkalmas gyűlöletkeltésre,
♦ nem vezethet valamely személy jó hírnevének sérelméhez és
♦ nem sértheti az emberi méltóságot.
… A »Soros György kampány« nem tekinthető társadalmi célú hirdetésnek, hanem tartalmában egyértelműen politikai hirdetés, ezért közzététele társadalmi célú hirdetésként megtévesztő.”

Ilyen gazdagok vagyunk?
Nagy Bandó András

Ilyen gazdagok vagyunk?

Oly mértékben gyermeteg ez a konzultációs színjáték, hogy egyetlen bábszínház sem akadna, amely a bemutatására vállalkozna. És mégis nyomják, és ezrek nyalják be, és még többen hiszik azt, hogy a válaszaikból döntések születnek.

Bár valamikor régen (2009) egyike voltam annak a hat szakértőnek, aki a rendszerváltozást, az új jogi környezetet, az uniós csatlakozást lekövető Reklámetikai Kódexet létrehozta, már hosszú évek óta nincs közöm a szövetséghez. Így azt sem tudom, hogy 2017 óta milyen változások történtek a vezetésben, de igencsak feltűnő a múltbeli és a mostani állásfoglalások közötti különbség. Holott a szakma, a szakmai normák, a szövetség politikától való függetlensége nem változott. Elvileg. Úgy tűnik, hogy a Magyar Reklámszövetség mai vezetői mindenképp ki akarnak maradni a konfliktusból, mint Orbánék az ukrán háborúból. Még szerencse, hogy nem szólították fel békekötésre a durva politikai manipulációt, a józan észt és a jó ízlést.