János evangéliuma nyersen szól Júdásról. Amikor Jézus (nem sokkal a halála előtt) Lázárnál vacsorázott, Mária drága nárduszolajjal kente meg a lábát. „Az egyik tanítvány, az áruló Júdás, aki elárulta, méltatlankodott miatta: Miért nem adták el inkább az olajat 300 dénárért, s miért nem osztották szét a szegények közt? De nem azért beszélt így, mintha a szegényekre lett volna gondja, hanem mert tolvaj volt: ő kezelte a pénzt és eltulajdonította, amit rábíztak.”
Nyilván utólag jöttek rá az apostolok, hogy Júdás miféle, hiszen Jézus elárulása előtt bizonyára egyikük sem tette szóvá, hogy a pénztáros lop. Gyaníthatóan vagy maga Jézus bízta meg a pénzkezeléssel, vagy maga Júdás jelentkezett erre a feladatra, amit más nem akart végezni.
A pénzkezelést a többség szívesen elkerüli, sok vele a nyűg, felelősségtudatos ember fél is attól, hátha rosszul kezeli a más pénzét, pláne a közösség pénzét. Így aztán gyakori, hogy afféle Júdások kezébe kerül a közös kassza.
Mire (nem) tanít Jézus? | Magyar HangAz egyházi tanításban a politikai tevékenység a közjó szolgálatát jelenti. Szükséges, sőt minden keresztény számára erkölcsi kötelesség a közjóval is törődni, keresztény ember nem fordíthat hátat a politikának.
A politika tehát a közjó szolgálata, ennek pedig központi kérdése az igazságosság. Az igazságosság azt jelenti, hogy megadjuk mindenkinek, ami neki jár – ez a legnehezebb feladat: igazságos politikát vinni.
Normális esetben az emberek maguktól is termelik a javakat, és persze elsősorban önmaguknak, ámde az egész emberi történelem arról szól, hogy ezen javak egy részét az állam elvonja és újraosztja. Ez pedig, tetszik, nem tetszik, elsősorban erkölcsi kérdés.
A Biblia négy égbekiáltó bűnt ismer, és ezeket mind el szokták követni a rossz politikusok. A testvérgyilkosságban meg kell látnunk a nemzetrészek egymás elleni uszításának bűnét; az özvegyek és árvák sanyargatása, illetve a munkások bérének visszatartása magáért beszél; végül pedig Szodoma és Gomorra bűne (a természetellenes szex) sem szimplán egyéni bűn, mert a közösség felelős vezetőinek fel kellene lépniük ellene.
Viktor az isten? | Magyar HangA közösen megtermelt javak igazságtalan elosztása a közjó elleni leggyakoribb bűn. A közpénzosztáskor kerül ki, hogy ki az Isten embere és ki a Júdás.
Nagyon erős a csábítás kimarkolni a közösből – de a Názáreti ebben is példát mutatott, működése hajnalán elutasította a sátánt, merthogy nemcsak kenyérrel él az ember. Életútja pedig bizonyítja, hogy a közösség léte, gyarapodása nem a pénzen múlik. A kereszténység nem a pénzen nőtt naggyá, és nem a pénzen lett jó, viszont a protestantizmust pénzügyi visszásságok váltották ki.
Az új Németországot megalapító Konrad Adenauernek nyolc gyermeke volt, de egyik sem jutott kastélyokhoz, egyebekhez a papa kancellársága révén. Igenis lehetséges tisztességesen osztani a javakat, lehet igazságosan politizálni – csak erköcsileg rendben kell lenni hozzá.
Semjén Zsolt irányt mutat | Magyar HangKeresztény ember bűnt követ el, ha támogatja az erkölcstelen, korrupt politikát. Ezért szégyenkezett minden keresztény, amikor a hódmezővásárhelyi plébános azzal biztatott a saját közösségének egyik tagja ellen (!), a Fidesz-jelölt támogatására, hogy „már a számlán van a pénz”.
Száz Juncker meg Sargentini, ezer balliberális újságcikk nem ártott annyit a Krisztus ügyének, mint a hódmezővásárhelyi Fidesz-hívő pap azzal az egy mondatával.
Mintha csak Júdást hallottuk volna.
A Publicisztika rovatban megjelent írások nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját.