Ki szeretne 2020-ban egy jó kis népszavazást?

Ki szeretne 2020-ban egy jó kis népszavazást?

A 2016-os népszavazás plakátja (Fotó: Reuters/Balogh László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Belegondolni is kimerítő, milyen hosszú választási időszak áll mögöttünk. Bár az országgyűlési fordulót 2018 áprilisában tartották, a kampány már 2017 őszén elkezdődött, hogy aztán szinte megállás nélkül dübörögjön 2019 májusáig és októberéig, az európai parlamenti, illetve az önkormányzati választásokig. Innentől kezdve viszont legalább kétéves űr tátong a politikai naptárban. Elképzelhető, hogy az állandó csatazajba belefáradt állampolgárok végre kicsit fellélegezhetnek? Ugyan már, ennél jobban ismerjük a hazai közéletet. Ráadásul nem csak a mára permanenssé vált kampányüzemmóddal érdemes számolni: egyáltalán nem lenne meglepő, ha a következő választás előtt sor kerülne egy népszavazásra is.

Látszólag ködszurkálásról van szó, de induljunk ki abból, hogyan is változott a népszavazás mint politikai eszköz alkalmazása az elmúlt években. A Fidesz már a 2008-as szociális népszavazással aktuálpolitikai fegyverré tette ezt a politikai részvételi formát, amellyel végzetes ütést vitt be az amúgy is tántorgó Gyurcsány-kormánynak. Nem csoda, hogy 2010 után az ellenzék többször is ugyanezzel a módszerrel próbált fogást találni a Fideszen – némi járulékos eredménnyel, hiszen a NOlimpia kampányból született a Momentum –, ahogy az sem véletlen, hogy a kormányoldal képes volt bármit megtenni egy nem általa kezdeményezett referendum elkerüléséért. Szinte szó szerint bármit: itt nemcsak a példátlan „kopaszbotrányra” érdemes gondolni, hanem arra is, hogy Orbán Viktor nem restellt akár számára kiemelten fontos ügyekben is hátraarcot csinálni, csak hogy ne kelljen kitenni őket egy népszavazás próbájának.

Ellenzékváltás haladóknak | Magyar Hang

A népszavazás intézménye Magyarországon a 2016-os kvótareferendummal veszítette el végleg ügydöntő – értsd: vitatott ügyekről döntő – jellegét. A „kötelező betelepítéssel” kapcsolatban kiírt népszavazásra semmi szükség nem volt abban az értelemben, hogy két valós alternatíva, egymástól karakteresen különböző álláspont közül kellett volna választani. 2016-ra egyértelmű többség állt a Fidesz bevándorlásellenes agendája mellett, és nem volt olyan ellenzéki párt, amely a kötelező kvóta mellett foglalt volna állást vagy egyáltalán bármiféle „migránspárti” megközelítést képviselt volna a nyilvánosságban. Vagyis a 2016-ban tartott referendum mellett semmilyen racionális érv nem szólt a fideszes választási gépezet működésének belső logikáján kívül.

Ellenzéki oldalról sokan kaján örömmel fogadták, hogy a kormányoldalnak végül nem sikerült megugrania az általa túl magasra tett érvényességi küszöböt. Akkor még persze nem lehetett sejteni, hogy Orbán Viktor tulajdonképpen 2016-ban nyerte meg a 2018-as választást. A népszavazás nemcsak a szimpatizánsi listák frissítésére és az új, végsőkig lebutított kampányüzenetek tesztelésére volt alkalmas: a miniszterelnök ekkor kovácsolta össze azt a széles választói koalíciót, amely a későbbi parlamenti voksoláson újabb kétharmados győzelemhez segítette.

Amikor az Orbán-rendszer megingott: emlékezzünk 2015 tavaszára | Magyar Hang

Nem valószínű, hogy Orbán Viktor szem elől tévesztené ezt a fontos tanulságot. Különösen most, amikor a politikai képlet ilyen nagyot változott. A Fidesz évek óta arra építette a kommunikációját, hogy az ellenzék gyakorlatilag nem létezik, vagy ha mégis, akkor alkalmatlan (al-kal-mat-lan). Az októberi választás viszont ennek az ellenkezőjét bizonyította: azt, hogy a nagyvárosokban az ellenzék versenyképes a Fidesszel, és az emberek láthatóan hajlandók is bizalmat szavazni neki. A Fidesz pedig 2006 óta tartó sikerszériája után most kénytelen ezzel a tapasztalattal hosszabb pihenőre engedni a választóközönséget. Orbán Viktor ezt aligha engedheti meg magának: a következő, valódi téttel bíró megmérettetés előtt választási helyzetben kellene revansot vennie.

Erre kitűnően alkalmas lenne egy újabb népszavazás. Nem elkapkodva, de nem is vészesen közel a következő választáshoz – tehát 2020-ban. Ennek egyetlen előfeltétele van: addig meg kell találni azt a nagy témát, amely nem kétfelé osztja a társadalmat, hanem a többség támogatását élvezi, és épeszű ellenzéki párt nem képviselheti az ellenkezőjét. Ne legyenek illúzióink, ezt már biztosan neki is láttak kikísérletezni a Fidesz politikai boszorkánykonyhájában. Így az ellenzéki pártoknak nemcsak a mostani együttműködésük fenntartásához kell megfelelő keretet találniuk, hanem arra is fel kell készülniük, hogy bármikor újabb kampányhelyzetben találhatják magukat.

A kettős kihívásra az előre menekülés lehet a válasz, vagyis egy ellenzéki kezdeményezésű népszavazás. Ezzel leginkább Budapesten érdemes kísérletezni, ha a kormányzat – kezdeti gesztusai ellenére – mégis politikai présbe szorítaná a fővárost. Ez pedig az előző ciklushoz hasonlóan megint elindíthat egy népszavazási versenyfutást. Hiszen mindkét fél tudja: aki képes kikényszeríteni egy idő előtti voksolást, az már 2020-ban megnyerheti a 2022-es küzdelmet.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/44. számában jelent meg október 31-én.

Hetilapunkat megvásárolhatja jövő csütörtök estig az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/44. számban? Itt megnézheti!