Palacsintától reklámetikáig

Palacsintától reklámetikáig

Németh Szilárd palacsintasütés közben

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A magyar médiát elárasztotta Németh Szilárd rezsibiztos hazugságfelelős, Fidesz-alelnök, ex-birkózó sportszövetségi elnök, csepeli ex-polgármester és ingatlanguru Facebook-videója, illetve annak híre: a nagyétkű férfiú palacsintát süt, saját állítása szerint legalább ötvenet. Kézenfekvő lenne most azon morfondírozni, hogy ki a f…fenét is érdekel ez az ember és a „konyhaművészetére” vonatkozó sekélyes információ, vagy hogy milyen megfontolásból tartja említésre méltónak számos tv-adó, sajtóorgánum és online portál, de – az utóbbi tíz-húsz év tapasztalatai nyomán – nem is ezen akadtam fenn. Hanem a közölt képeken.

A beszámolók illusztrációja ugyanis a videó vagy egy abból kiollózott fotó, amelyen N. Sz. egy „Csíki sör” feliratú pólóban feszít. A laza, sőt kissé slampos megjelenés önmagában nem lenne baj, senki nem várhatja el egy mégoly elegáns közszereplőtől sem, hogy a saját konyhájában, palacsintasütés közben öltönyt-nyakkendőt viseljen. A márkajelzés azonban más kérdés.

Valamikor burkolt (és ezért tiltott) reklámnak minősült bármilyen hírben, riportban, tudósításban megjelenő termék, márkajelzés, felismerhető csomagolás. (Nagyon sokan emlékezhetnek, hogy még a tv-híradókban megszólaltatott utcai járókelők trikóján lévő jelzéseket is elhomályosították, nehogy a reklámozás gyanújába keveredjenek.) Mára „termékmegjelenítés” (product placement) néven mindez legálissá vált. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának ajánlása szerint: „A termékmegjelenítés olyan kereskedelmi közlemény, amely terméket, szolgáltatást, ezek védjegyét vagy ezekre való utalást (a továbbiakban együttesen: termék) tartalmaz oly módon, hogy az – fizetés vagy hasonló ellenszolgáltatás ellenében – egy műsorszámban vagy felhasználó által létrehozott videóban jelenik meg.”

Azt természetesen nem tudhatom, hogy nagyétkű közszereplőnk valami tisztes összegért vagy csak néhány rekesz sörért mutogatja-e a Csíki-logót, és ha rákérdeznénk, nyilván azt mondaná, hogy csak szívjóságból, netán csak véletlenül viselte éppen ezt a trikót, amikor a palacsintasütés közben hirtelen videózni támadt kedve. Mindehhez nincs is közünk.

A szabadság azonban kötelezettséggel is jár: a médiatörvény szerint a nézőket-hallgatókat a termékmegjelenítés tényéről informálni kell! A már idézet médiatanácsi ajánlás arra is felhívja a figyelmet, hogy a közönség tájékoztatása „fogyasztóvédelmi funkcióval rendelkezik”. Az persze tény, hogy a „műsorszám termékmegjelenítést tartalmaz” figyelmeztetést a törvény és az ajánlás csak a televíziók és rádiók számára teszi kötelezővé. Ennek ellenére a „felhasználó által létrehozott videóban” is helyes lenne annak jelzése, hogy a politikusok szabadidős szokásairól szóló bejegyzések közben a befogadót reklámhatások is érhetik. Már ha a „felhasználó” (reklám)etikus politikus lenne… Létezik ilyen?

A publicisztika rovatban megjelent írások nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját