Mészáros Lőrinc, a hazai sportszergyártók Zuckerbergje

Mészáros Lőrinc, a hazai sportszergyártók Zuckerbergje

Kővári Ágnes 2018. július 20-án (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A szupercella kialakulásánál is gyorsabban terjed egy sportmárka a magyar piacon, a Mészáros Lőrinchez köthető szürreális nevű 2Rule: a csapatok egymással versengve cserélik le a korábban használt világmárkákat, mintegy megtestesítve a NER gyakorlatba ültetését. Az ügyvezető azonban csupán „politikai színezetű rágalmaknak, elferdített tényeknek, rosszindulatú plágiumvádaknak” minősítette a céget és a sportmárkát érintő kritikákat.

Viharos gyorsasággal robbant be a sportpiacra egy korábban semmilyen vonatkozásban nem ismert cég: a 2Rule (nem kettőrul, hanem Turul…) bevezetése nélkülözte a piacra jellemző nagy reklámkampányokat, médiamegjelenéseket, egyszer csak jött Kővári Ágnes, a Magyar Sportmárka Zrt. vezérigazgatójaként, és egy sajtótájékoztatón hipp-hopp közölte: magyar szakemberek és magyar vállalkozások bevonásával új, innovatív, világszínvonalú sportruházati márkát épít. Első körben szerződtek a Haladással, a Felcsúttal, a Diósgyőrrel, hozzájuk szintén szélvész gyorsasággal csatlakozott a Vasas és a fideszes Csámpa Zsolt vezette vívószövetség, majd reklámarcként Dárdai Pál, a Hertha edzője is.

A visszafogottnak semmiképp, grandiózusnak annál inkább nevezhető tervek szerint jelenleg a cég termékeinek 20-30 százaléka magyar gyártású, ami két éven belül a duplája lesz, a harmadik év végére pedig 90 százalékot képviselne a magyar beszállítók aránya. A textilt egyelőre külföldről szerzik be – Kínából és Törökországból –, de három év múlva már a köztudomásúlag elismert minőségű kínai könnyűipari termékek teljes körű mellőzése sem délibáb az ígéret szerint. A kezdetekben négy hazai varrodát foglalkoztató cég az ügyvezető szerint folyamatos tőkeinjekciók révén éri majd el a megálmodott termelékenységet.

A gyakorlat azonban egészen mást mutat: a beharangozott határidőre se webshop, se honlap nem üzemelt, ahol a 2Rule-termékeket meg lehetett volna vásárolni. Aztán lett honlap, de nem túl sok információval. Plusz egy Dárdai Pál szereplésével készült reklámfilm, amit azonban csak a Youtube-on lehet lejátszani, a márka oldalán nem.

A sajtóban több vád érte a céget, melyek szerint a csapatokat az állami támogatások csökkentésével fenyegetik, és csak ezért váltanak eszeveszetten a márkára. Az ügyvezető asszony, Kővári Ágnes azonban a kormánylapban utasította vissza még a feltételezést is: „Visszautasítjuk azokat a valótlan feltételezéseket, amelyekkel a szigorú szakmai szempontok szerint készülő magyar márkát támadják, miközben annak hátterében a munkahelyteremtés szándéka, továbbá a sportban megtestesülő nemzeti érték becsülete áll” – nyilatkozta a Magyar Időknek vezérigazgató.

A színre lépés azonban az erőteljes cáfolat ellenére is aggályos lehet: még akkor is, ha elfogadjuk az elfogadhatatlant, hogy az Adidas, a Nike vagy a Hummel márkák évtizedek óta tartó fejlesztési, stratégiai tapasztalatait egyik pillanatról a másikra képes prezentálni egy mezei, néhány tucat embert foglalkoztató magyar cég. Ugyanis ilyen üzleti modell sehol nem létezett még a világban. Másfajta azonban igen, igaz, az is csak Magyarországon.

A társaságiadó-kedvezmény (tao) legnagyobb kedvezményezettje a Mészáros Lőrinc elnökölte Puskás Akadémia. A tao lényege, hogy a cégek az államkassza helyett sportkluboknak adják adójuk egy részét. Ilyeténképpen maga az állam tekint el a bevételektől egy magasztosabb cél érdekében. Ez elvileg a magyar utánpótláskorú sportolók boldogulását, jobb körülményeit elősegítő törekvés volna, csak hát pont ezt játssza ki a 2Rule.

A klubok döntő többsége taóból fedezi a sportszereket és mezeket. Természetesen a Puskás Akadémia – illetve a Mészáros Lőrinc veje által vezetett Haladás is – így tesz. Ezek után viszont egészen bizarr helyzet állt elő: Mészáros Lőrinc cégei nem az államkasszába fizetik adójuk egy részét, hanem a Mészáros Lőrinc vagy veje által elnökölt sportkluboknak, amelyek aztán ebből a pénzből jól bevásárolnak a Mészáros-mezekből. Magyarul Mészáros így nemcsak kikerüli az adózás egy részét, hanem abból profitot képez, már amennyiben megfelelő létszámú csapat lát fantáziát termékeikben. Higgyék el, kedves Olvasóink, előbb vagy utóbb, de minden klub 2Rule-mezben kergeti majd a labdát…

Mondjuk ezt simán pr-ral vagy marketinggel aligha érné el a cég, mert a hétvégi bajnoki nyitány egészen drámai pillanatokat hozott: az Indexnek beküldött felcsúti műsorfüzet címlapján még a korábbi mezben szerepeltek a játékosok, míg a Haladásnak egyelőre csak meze van: a tréner az eső érkeztekor meccs közben épp a lecserélt Adidas esődzsekit húzta a 2Rule-trikóra. De ha úgy akarja, a NER nyilván elállítja az esőt is.

Hozzászólna? Várjuk Facebook-oldalunkon.