Elhunyt Niki Lauda

Elhunyt Niki Lauda

Niki Lauda (Fotó: Wikipédia/AngMoKio)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Elhunyt Niki Lauda háromszoros Formula–1-es világbajnok – jelentette kedden az osztrák hírügynökség a családra hivatkozva. A sportoló hétfőn a családja körében „békésen távozott”.

A Formula–1 egyik legnagyobb alakja Andreas Nikolaus Lauda néven született 1949. február 22-én Bécsben – írja élettörténetét felidézve a Nemzeti Sport Online. Már tizenkét évesen a volán mögött ült, tanulmányait korán abbahagyta az autóversenyzés kedvéért. Első hegyi futamán, 1968. április 15-én egy Mini Cooperrel kategóriájában mindjárt második helyezést érte el, két héttel később pedig már győzelmet aratott. A hegyi versenyek után a Formula–3-ban, a Formula–2-ben versenyzett, az autósport csúcsát jelentő Formula–1-ben 1971-ben mutatkozott be a March Ford csapatában. 1974-től a Ferrari autóiban rótta a köröket, a maranellói istálló vörös színeiben rögtön a negyedik helyen végzett az összesítésben, a következő évben, 1975-ben világbajnok lett.

Az 1976-os szezon közepén hatalmas fölénnyel vezetett a pontversenyben, amikor a Nürburgringen szörnyű balesetet szenvedett. A verseny előtt a biztonsági intézkedések hiánya miatt bojkottra szólította fel versenytársait, de mivel nem talált követőkre, beült autójába. A második körben kicsúszott, ketten nekiütköztek és ő a kigyulladt kocsiban rekedt. Három versenyzőtársának sikerült őt kihúznia, és szerencséjére a speciális mentőautó fél perc alatt odaért.

Lauda elképesztő elszántságról tanúbizonyságot téve hat héttel és három futammal később visszatért, saját szavai szerint rettegve és fájdalmak közepette negyedik lett az Olasz Nagydíjon. Abban az évben egy ponttal maradt le az összetettben a világbajnoki címről, mert az utolsó futamon, a szakadó esőben megrendezett Japán Nagydíj második körében „az életem többet ér, mint egy cím” szavakkal leállította autóját.

Lauda 1977-ben ismét világbajnok lett a Ferrari színeiben, és abban az évben a világ legjobb sportolójának választották. 1978-ban átigazolt a Brabham Alfához, de csak negyedik lett, a következő év őszén pedig váratlanul bejelentette visszavonulását. 1982-ben visszatért, immár McLaren-színekben, 1984-ben megszerezte harmadik világbajnoki címét.

A

versenyzéssel végleg 1985-ben hagyott fel, Formula–1-es

pályafutása alatt 171 futamon indult, 25-ször győzött.

Visszavonulása után sem szakadt el az autósporttól és a Ferrarinál volt tanácsadó, közben pedig megalapította a Lauda Air légitársaságot, amelyet 2000-ben bekebelezett az Austrian Airlines. 2003-ban Niki („flyniki") néven diszkont légitársaságot alapított, amelyet 2011-ben adott el. 2016-ban megvásárolta az üzleti és VIP-utasok szállítására szakosodott Amira Air céget, amely azóta a Lauda Motion nevet viseli.

Címkék: Forma–1, Niki Lauda