A kannabiszt 12 ezer éve háziasították Kínában

(Fotó: Thomas Bjornstad/Unsplash)

A kannabiszt először 12 ezer évvel ezelőtt „háziasították” Kínában – állítja a Science Advances hasábjain megjelent tanulmány. A kínai, svájci, brit, indiai, pakisztáni, katari kutatóintézetek kutatói 110 teljes kannabisz génállományt, azaz genomot állítottak sorba és vizsgáltak meg, amelyek lefedték a vadon termő, vadon élő növények, tájfajták, történelmi fajták, valamint a kender- és bódító célokra használt modern növényhibridek teljes spektrumát.

A tanulmány szerint így azonosították „a háziasítás idejét és eredetét, a (növények) háziasítás utáni elágazási mintáit és a mai genetikai sokféleséget”.

– A kannabiszt először a csiszolt kőkorszak, a neolitikum korai szakaszában honosították meg Kelet-Ázsiában, és az összes jelenlegi kender- és kábítószer-fajta egy ősi génállományból ered és ágazott el, amelyet jelenleg Kínában vadon élő növények képviselnek – írják a kutatók, akik még találtak olyan vadon élő növényeket Kínában, amelyek ehhez a korai génvonalhoz állnak kifejezetten közel.

– Ellentétben azzal a széles körben elfogadott nézettel, amely a kannabiszt egy közép-ázsiai terményháziasítási központhoz köti, eredményeink összhangban állnak a korai régészeti bizonyítékokkal, amelyek azt mutatják, a kannabisz eredete Kelet-Ázsiába vezet – közölte a tanulmány egyik szerzője, Luca Fumagalli. A Genfi-tópartján fekvő Lausanne-i Egyetem biológiai kutatóintézetének munkatársa szerint már korábban is bebizonyosodott, hogy Kelet-Ázsia számos kultúrfaj fontos ősi háziasítási pontja, a mostani eredményeik így újabb bizonyítékokat adnak minderre.

A kannabiszt évezredek óta használják textíliák, gyógyászati és rekreációs tulajdonságai miatt.