Az emberi gének mindössze 7 százaléka egyedi

Egy neandervölgyi gyerek rekonstrukciós rajza (Grafika: Tom Björklund)

A modern ember DNS-szerkezete, azaz a genomunk csupán 7 százaléka egyedülálló, a többi megtalálható a korai ősök génállományaiban is – írják a Science Advances szaklapban megjelent friss tanulmányukban a Kaliforniai Egyetem kutatói.

A szakemberek 40-50 ezer éve kihalt neadervölgyi és a szibériai gyenyiszovai ember génállományát vetették össze 279 ma élő emberekével, és ezt találták. Számos kutató már évek óta jelezte, hogy a genetikai vizsgálatok azt mutatják, az olyan korábbi emberelődök, mint a neandervölgyi, nem álltak olyan messze a mai modern embertől. Ezt igazolja a mostani tanulmány. Korábban egyébként az is kiderült már, hogy ugyan hordozunk más emberelődöknél is megtalálható géneket, ám mindenki más és más részletét, azaz az ősi DNS-állomány nem ugyanaz mindenkinél.

Ami még érdekesebb, hogy a friss kutatás szerint a genom még kisebb, mindössze 1,5 százalékban teljesen egyedi, azaz, a Homo sapiens génállomány átlagosan mindössze ennyi kizárólagosan fajspecifikus örökítőanyagot tartalmaz.

A modern emberi génállományt a neandervölgyiekkel összevető egyik szakember, Joshua Akey a Phys tudományos portálnak úgy értékelt: „az eredmények azt mutatják, hogy valójában nagyon fiatal faj vagyunk, nem is olyan régen még megosztoztunk a bolygón más emberi nemzetségekkel”.