A hűtőmágnesek a legmegosztóbb szuvenírek közé tartoznak. Vannak, akik kényszeresen vásárolják őket a bevásárlóutcák ajándékboltjaiban, majd otthon a hűtőajtón találják meg a végső nyughelyüket. Mások gyűlölik őket, mert giccsesek, és rengeteg pénzt és időt fecsérelnek rájuk a családtagjaik, amelyet inkább élmények gyűjtésére lehetne fordítani. Brit tudósok kutatásából most kiderült, hogy a hűtőmágnesek valójában hatékonyan egyesítik magukban a két vélekedést: a segítségükkel a hazatért turisták jobban képesek felidézni a nyaralás emlékeit.
Az Annals of Tourism Research című tudományos folyóiratban (igen, ilyen is van) megjelent tanulmányban a Liverpooli Egyetem kutatói arról számoltak be, hogy mélyinterjúkat készítettek olyan britekkel, akiknek legalább húsz különböző helyről származó hűdőmágnes díszíti(?) a hűtőajtaját. A kutatást vezető John Byrom szerint nincs még egy olyan szuvenir, ami gyakrabban az ember szeme elé kerülne, mint a hűtőmágnes.
Az egyik résztvevő elmondta a kutatóknak, hogy ő már teljesen leszokott a fotózásról, mert úgyse nézi vissza soha a képeit, mindössze vesz a nyaralás végén egy hűtőmágnest, és azzal le is van tudva az emlékek gyűjtése. A hűtőmágnesek olyannyira a nyaralás elengedhetetlen kötelességévé váltak, hogy több alany bevallotta, hogy a beszerzésük jelentős stresszel és szorongással jár, ha pedig véletlenül elfelejtenek venni egyet, az nagyon elszomorítja őket. Vannak, akik utólag, online vesznek hűtőmágnest, ha nem jutott erre idejük a nyaralóhelyen.
Miközben a mélyinterjúk során az alanyok a hűtőmágneseikről beszéltek, könnyedén felidézték a nyaralás számos apró részletét is. A kutatók érvelése szerint a memóriaelőhívás a hűtőmágnesek legfontosabb funkciója. Amikor a szemünk elé kerül a mágnes (ami napjában több tucat alkalommal is megeshet, akár éjszaka, amikor nassolni lopakodunk a hűtőhöz), a rajtuk szereplő gyönyörű ízléses domborművek kapaszkodóul szolgálnak az autobiografikus memóriánk számára, és a segítségükkel könnyebben előhívhatjuk az életünk jelentős (vagy csak kellemes) eseményeit.
Érdekes módon, a kutatók úgy találták, hogy a gyakran látott egyéb szuvenírek nem töltik be a hűtőmágnesek szerepét, vagyis nem hívnak elő folyton emlékeket a nyaralásról. Ehelyett ezek csak átlagos lakásfelszerelési dísztárgyakká válnak, és elveszítik a kapcsolatukat a vásárlásukkal egybeeső élményekkel.