Közmeghallgatást tart a NASA UFO-kutató részlege

A NASA Orion űrhajója 432 ezer kilométeres távolságig jutott az Artemis-1-küldetés 13. napján. Az űrjármű külső kamerájának fotóján a Hold és a Föld 2022. november 28-án (Fotó: NASA/Flickr)

Meglepőnek tűnő közmeghallgatást tart az amerikai űrhivatal, a NASA: az azonosíttatlan légi jelenségekkel foglalkozó részlegük egy témában kiadandó jelentésének keretében állt a nagyközönség elé. Dan Evans, a NASA tudományos kutatásokkal foglalkozó igazgatóságának munkatársa elmagyarázta, miért vizsgálja az űrhivatal az azonosítatlan anomális jelenségek (UAP) jelenlétét.

Az egyik ok szerinte az, hogy „aggodalomra adnak okot az égbolt biztonságával kapcsolatban”. A BBC által idézett szakember szerint nagyon fontos, hogy „meg kell határoznunk, hogy kockázatot jelentenek-e a légi biztonságra nézve. Meg kell bizonyosodunk, hogy az égbolt biztonságos maradjon”. A NASA tudományos igazgatóságának társelnöke, Nicola Fox szerint a nem nyilvános adatokat gyakran titokban tartják, hogy így védjék az amerikai hadsereg különféle új érzékelőit, harcászati megfigyelőrendszereit.

– Ha egy vadászgép lefényképezné a New York-i Szabadság-szobrot, akkor az is titkos lenne. Nem a kép miatt, hanem a repülőgépen lévő érzékelők miatt – indokolta eljárásukat Fox. Ettől függetlenül – mint hangsúlyozzák – a nem titkosított adatok azt is lehetővé teszik a NASA számára, hogy „nyíltan kommunikáljon” a szervezeten belül, a tudományos közösségen belül és a nyilvánossággal is.

Az UAP-val kapcsolatos adatokat gyakran nehéz értelmezni és megfejteni, és egyes esetekben könnyen torzíthatók. A kutatók felidéztek egy szerintük ebből a szempontból tanulságos esetet Ausztráliából, ahol a szakemberek összetévesztették a mikrohullámot a rádióhullámokkal. „Nagyon furcsa szerkezetük volt. A kollégák nem tudtak rájönni, hogy mi folyik itt. Aztán észrevették, hogy ebédidő körül rengeteg ilyen csoportosult. Az történt, hogy az obszervatóriumban dolgozók a mikrohullámú sütőben melegítették fel az ebédjüket, ez pedig rádiójelek sorozatát hozta létre, amit az érzékeny detektorok felfogtak” – mesélt a jelenségről az azonosítatlan tárgyak után kutató UFO-részleg vezetője, David Spergel.

Nicola Fox arról is beszélt, UAP-jelenségek tanulmányozásán dolgozó tudósok az interneten zaklatással szembesültek, amiért ezt a témát tanulmányozzák. Szerinte ez „elkeserítő”, és megbélyegzi az UAP-k tanulmányozásának területét. A NASA tudományos igazgatóságának társelnöke úgy véli, a nyilvánosságnak joga van azt tudni, hogy mi történik, de azt is, hogy a tudósok zaklatása akadályozza a megfigyeléseket és a kutatásokat.

A szakemberek szerint az amerikai űrhivatal illetékes munkatársai több mint 800 esetet vizsgáltak meg és néztek át az elmúlt 27 évben. Beszámolójuk szerint ezek közül csupán csak 2-5 százalék a valóban megmagyarázhatatlannak tűnő esemény.

A közmeghallgatást itt tudják követni a BBC percről percre tudósításában!