Lakmusz: Egyórányi ingyenes reklámidőt hagyott veszni az ellenzék a közmédiában

Lakmusz: Egyórányi ingyenes reklámidőt hagyott veszni az ellenzék a közmédiában

Márki-Zay Péter (Fotó: Márki-Zay Péter/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A törvény szerint volt több mint egy órányi, ingyenes reklámidejük a közmédiában az ellenzéki pártoknak, ám ezt veszni hagyták – állítja a Lakmusz tényfeltáró portál. Ugyanis a Duna TV-n és a Kossuth Rádión összesen 78 perc 20 másodpercnyi ideje volt minden pártlistát állító pártnak és pártszövetségnek, hogy politikai hirdetést sugározzon. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összesítése szerint ezt a lehetőséget az egyesült ellenzék nem használta ki.

A választást megelőző kampányidőszakban a pártlistát állító jelölő szervezetek politikai reklámjainak közzétételére összesen 470 perc állt rendelkezésre a közmédiában, ez 6 pártlista között oszlott el: 

  • DK-Jobbik-Momentum-MSZP-LMP-Párbeszéd
  • Fidesz-KDNP
  • Magyar Kétfarkú Kutya Párt
  • Megoldás Mozgalom
  • Normális Élet Pártja
  • Mi Hazánk Mozgalom


Vagyis ezek a pártok, pártszövetségek voltak jogosultak arra, hogy politikai hirdetést tegyenek közzé az országgyűlési választással kapcsolatban: 

  • a Duna TV és Kossuth Rádión összesen 78 perc 20 másodperc, 
  • míg az RTL Klubon 39 perc 10 másodperc állt mindenkinek a rendelkezésére. 

Tehát az Egységben Magyarországért pártszövetségnek lett volna 78 perce és 20 másodperce, amennyi idő alatt politikai reklámokat tehetett volna közzé a közmédiában. Ám ahogy az az NMHH kutatásából kiderül, egyetlen darab ilyen reklámjuk sem jelent meg, sem a Duna TV-n, sem a Kossuth Rádióban.

A Duna TV-n reklámozta magát a Fidesz-KDNP (69 darab politikai reklámjuk volt március 7. és április 3. között), a Megoldás Mozgalom (63 darab reklám), a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (59 darab reklám), és a Mi Hazánk Mozgalom (72 darab reklámmal ők célozták legtöbbször a nézőket).

A Kossuth Rádióban a Fidesz-KDNP 72 darab reklámot tett közzé a kampányidőszakban, 66-66 reklámja volt a Megoldás Mozgalomnak és a Mi Hazánk Mozgalomnak, és 60 a magyar Kétfarkú Kutya Pártnak.

A hírportál próbálta megtudni az Egységben Magyarországért sajtóosztályától, hogy mi volt az oka annak, hogy sem a Duna TV-n, sem a Kossuth Rádióban nem tettek közzé politikai hirdetéseket az országgyűlési választással kapcsolatban, ám a sajtóosztály nem reagált megkeresésükre. Arra is kíváncsiak voltak, hogy vajon nyomtatott vagy online sajtótermékekben mennyit, hol, és milyen összegért hirdettek – ám erre a kérdésre sem érkezett válasz.

Az ellenzék döntése már csak azért is érthetetlen, mert politikusaik valóban aránytalanul keveset szerepelhettek a közmédiában, emiatt pedig rendszeresen bírálják is az idén 130 milliárd forintnyi közpénzből működő MTVA-t.

Érdekesség, hogy Márki-Zay Péter volt miniszterelnök-jelölt csütörtök estére meghívást kapott a közmédiába, az M1 tévécsatorna és a hirado.hu közös hírháttér műsorába, amit ő így kommentált: „Egy elbukott választásra volt szükség ahhoz, hogy több mint 5 percre behívjanak a köztévébe... Élő műsorban minden alkalmat megragadtam eddig is, hogy azoknak is elmondhassuk az igazságot, akikhez csak a propaganda jut el”.