„Tényleg, a meggymárka, milyen kicsik voltunk, és piros volt tőle a szánk”

„Tényleg, a meggymárka, milyen kicsik voltunk, és piros volt tőle a szánk”

(Fotó: Magyar Hang/Végh László)

A Márka ötvenedik születésnapja jó alkalmat adott arra, hogy végigtekintsünk a magyar üdítőfogyasztás elmúlt száz évén. Krachedli, Bambi, Traubi, Sztár üdítő – mi mindent ittunk, és miért elégedetlenkedtek folyamatosan a kínálattal? Málnaszörp, szalmaszál, almuska és málnagyöngye, vermouth és borfröccs: akadt itt minden.

Barátom rögtön dalra fakadt, amikor megemlítettem, hogy az idén ötvenéves Márkáról írok cikket: „ha úgy érzed, hogy elfáradtál, nehéz volt a nap, minden jobb lesz, fogd meg csak a hideg poharat!” A szöveg alapján még hezitáltam, de a hetvenes évek reklámját megnézve egyértelmű: hallottam már. Hiába, hogy nem éltem még, a kollektív tudatalatti éppúgy a hatása alá vont, ahogy Pataki Ági fotói vagy a vetkőzős kártyanaptárak. Az utóbbiakat már a Sűrítmény című mű alkotója, Gosztola Kitti képzőművész említi, csak épp a Traubisodával egy sorban.

Miként kerül egymás mellé egy modell, egy kártyanaptár és egy üdítőital? A választ nyilván a hetvenes-nyolcvanas évek tárgyi kultúrája iránti nosztalgiában, illetve az akkori marketinges egybefonódásban érdemes keresni. Mindez a generációm számára egyértelműen folytatódott a kilencvenesekkel és kétezresekkel. Tudnék sorolni mindent a csipszekben elrejtett pokémonos korongoktól az oroszlános Kinder-figurákig. Korábbi generációk már csak értetlenül vonogatnák a vállukat. Nem úgy a Márka esetében!

 

• Hogyan lett a Márka a kétezer-tízes évek újabb sikertörténete?
• Min nosztalgiáztak már az ötvenes években?
• Mi jellemezte a hatvanas-hetvenes évek üdítőkínálatát?

A teljes cikket a Magyar Hang hetilap 2023/44. számában találja. Vegye meg november 9-ig kapható nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!