Erdős Virág versei rákényszerítenek, hogy odafordítsuk a fejünket

Erdős Virág versei rákényszerítenek, hogy odafordítsuk a fejünket

Fotó: Facebook/Erdős Virág

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Elsőre meglepett, hogy máris új kötete érkezik Erdős Virágnak. Tény viszont, hogy már két év eltelt az előző óta, ha nem is tűnt ennyinek. A szerző szereti a figyelemfelkeltő címeket, a legutóbbit viszont már nehéz lesz túlszárnyalnia: Erdős Virág könnyei. Ebből hivatalosan csak az utóbbi a cím, és a szerzőnévvel együtt olvasandó. A mostani kevésbé rendhagyó, de így is túllép a megszokott kereteken: egyszerre szolgál címként és figyelmeztetésként, kvázi önfeljelentésként. Miközben lassan már meg is feledkezünk róla, hogy a melegellenessé térített „gyermekvédelmi” törvény jegyében az lett az elvárás, hogy egyes könyveken tüntessék fel, azokban a „hagyományostól eltérő tartalom” szerepel. Dühöngtünk rajta, aztán mentünk tovább, mintha mi sem történt volna.

Erdős Virág közéleti-közérzeti versei gondoskodnak arról, hogy folyamatosan tudatosítsuk magunkban, miben is élünk. Abszurd közjátékokkal, melyekre már alig emlékszünk, egyben nagyon is létező jelenségekkel, melyekről nem tudjuk, képesek leszünk-e őket valaha meghaladni. Az Eltérő tartalom versei az elmúlt két évben születtek, a költő jellegzetes témái (nincstelenség, tehetetlenség, érzelmi nyomor) mellett pedig erőteljesen szólnak a szomszédban dúló háborúról, a hatalmi represszióról és kulturális jelenségekről.

Erdős Virág előszeretettel él szokatlan képzettársításokkal, meghökkentő nyelvi megoldásokkal. Ereje is ezek brutalitásában rejlik: ha egyetértünk, ha vitatkoznánk, mindenképp megragadja képzeletünket. Na most akkor című versével jó évtizede már elérte azt is, hogy Bayer Zsolt aktuális publicisztikájában egy kortárs verssel szálljon vitába. Miközben a szöveg hatása alól láthatóan ő sem tudta kivonni magát. Az Eltérő tartalomban is akadnak olyan művek, melyeket olvasva tiltakozhatunk akár, túlzónak vagy épp feleslegesen ítélkezőnek találva az olvasottakat. Például a Fuccs esetében: „Kiszáll a katonai konvojból, / és visszaül a kiegyenlített kuratóriumba, / hogy megha- ladja a szekértábor-logikát. (...) // Kiegyezik a döntetlenben, / feltéve, ha minimum fél évre szól / egy csendes, nyári rezidencián.” Lehet olykor szigorú – mégis fontos, mert tematizál, elgondolkodtat. Vitára késztet. Erdős Virág verseinek talán ez az egyik fő erénye. Rákényszerítenek, hogy odafordítsuk a fejünket, és meglássuk a hétköznapok kegyetlenségét. Kizökkentenek, állásfoglalásra bírnak.

Rámutatnak az egymás mellett élő valóságokra: „Rövid felolvasást követően kötetlen / beszélgetés egy kiégett tömbház romjai közt a testükön / kínzás nyomaival. // Az aláírt szerződést szíveskedjék az adóelőleg-nyilatkozattal / együtt a lebombázott / színház padlóját borító üvegszilánk.” Hasonló vers a kötetből a Bucsa vagy a Háborúban hallgatnak. Mindeközben pedig még csak azt sem mondhatjuk, hogy a szerző önmagát ne hasonló kíméletlenséggel vizsgálná: keserű-szórakoztató példa erre a Gyávaságom története.

Meglehet, több év múlva már tényleg alig valaki fog emlékezni arra, mire utal a fólia és a Budapesti Lakógyűlés, nemhogy a „sósavas bácsi” vagy a Cinege utca. Mégis biztosra veszem, hogy ha érteni nem is mindig, érezni akkor is tudják majd a több évtized múlva ide visszatérők. És, még ha a szerző versei ma is erősen megosztanak olvasót és olvasót, mégis erősen hiszek benne, hogy érdemes lesz hozzájuk visszatérni akkor is.

Erdős Virág: Eltérő tartalom. Magvető, 2024. 3999 Ft

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2024/24. számában jelent meg június 14-én.