Az üstökös előre megy (nem hátra)

Az üstökös előre megy (nem hátra)

A Ne nézz fel plakátja (Forrás: Netflix)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nehéz eldönteni, hogy a Netflix a globális közönségre gyakorolt hatását igyekszik valami hasznosra felhasználni, vagy a világvége vált jól jövedelmező fenoménné, mindenesetre a tavalyi Az éjféli égbolt (The Midnight Sky) után 2021-et is egy társadalomkritikus katasztrófafilmmel zárja az online tartalomszolgáltató. A Ne nézz fel! (Don’t Look Up) egy sztárokkal telezsúfolt parabola az apokalipszist mémmé konvertáló emberiség sötét jelenéről: a pusztulás megállíthatatlanul száguld felénk, miközben mi cselekvés helyett azon tanakodunk, hogy vajon kinek áll érdekében a rémisztgetés.

A Netflix nem bízta a véletlenre a sikert: Jennifer Lawrence, Leonardo DiCaprio, Mark Rylance, Cate Blanchet, Jonah Hill, Timothée Chalamet és Meryl Streep játssza a főszerepeket a filmben, utóbbi ráadásul még a meztelenkedést is bevállalta a jó ügy érdekében. Adam McKay forgatókönyvíró-rendező személye kétesélyessé tette a produkciót, hiszen bármilyen jól sikerült is az utolsó két filmje (A nagy dobás, Alelnök), még ezek kritikai elismerése sem gyógyíthatta be a pályafutása első évtizedében gyártott vígjátékok (A híres Ron Burgundy legendája, Taplógáz, Tesó-tusa, Pancser Police) okozta sebeket. Szerencsére a Ne nézz fel! nem az altesti zörejekre hangszerelt komédiával akarja felhívni a figyelmet a közelgő világvégére, sokkal inkább a Dick Chaney egykori amerikai alelnök ámokfutását szatírává nemesítő Alelnök szarkazmusát menti át az apokalipszis ábrázolásához. Ez azonban önmagában kevésnek bizonyult ahhoz, hogy élvezhetővé tegye a pusztulást.

Példázat lévén a film eltéveszthetetlenül hozza játékba az ökológiai válságot, a járványhelyzetet és a populista politikai erők előretörését, a több évtizedes folyamatot ugyanakkor jelentősen lerövidíti azzal, hogy a világvégét egy, a Föld felé száguldó sziklatömb képében mutatja fel. A Michigani Állami Egyetem csillagász doktorandusza, Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) felfedez egy 6-9 kilométer átmérőjű üstököst, amiről a rögtönzött ünneplést követő számítások során kiderül, hogy éppen felénk tart, és fél éven belül elpusztítja a bolygót.

A hírt a diák – mentora, Mindy professzor (Leonardo DiCaprio) segítségével – igyekszik azonnal közölni az Egyesült Államok elnökével, ez azonban nehezebbnek bizonyul, mint azt a felfedezés súlyából következően gondolnánk. A (demokrata jellemvonásokkal is alaposan felszerelt) női Trumpként feltűnő Janie Orleant (Meryl Streep) – aki a név által keltett asszociációk ellenére legkevésbé sem szűzies hős – ugyanis sokkal jobban foglalkoztatja a civilben a szeretőjeként funkcionáló legfelsőbb bíró kinevezése körüli botrány, mint a Földet fenyegető üstökös.

A tudósok ezért úgy döntenek, a nyilvánossághoz fordulnak. Ez azonban még nagyobb hibának bizonyul. A politikai érdekeit a világ biztonsága elé helyező, szűk látókörű vezető ostobaságát ugyanis csak a nép kollektív idiotizmusa múlhatja felül. A világvége a közösségi média leegyszerűsítő narratívái mentén válik az ideológiai küzdelem és az olcsó, felszínes szórakoztatás eszközévé. Amin még az sem változtat, hogy az üstökös, irányjelzőnek is beillő, fenyegető csóváját maga után húzva, feltűnik az égbolton, hiszen a Nézz fel!-mozgalomra válaszul azonnal elindul a Ne nézz fel!-kampány, amely a pánikkeltés vádjával egyszerre megnyugtató üzenetet is közvetít: minden rendben lesz, senki ne hallgasson a károgó tudósokra.

Hiába igyekszik azonban kiaknázni McKay a szituációban rejlő lehetőségeket, a tudomány és a társadalom közti áthidalhatatlan szakadéktól kezdve a pillanatnyi előnyökért küzdő döntéshozókon át az agyzabáló tömegmédiáig, a fi lm nem jut túl az ostoba politikai szlogenek kifigurázásán, ezzel pedig a Ne nézz fel! is beáll a sorba: nem a rendszerhiba abszurditásait mutatja meg az irónia objektivitásán keresztül, csupán egy lesz a számtalan kampány közül.

Ez persze nem feltétlenül az alkotók hibája. A koronavírus-járvány bizonyította, hogy nincs az a veszélyhelyzet, amely felülírhatná az önmagát végső igazságként hirdető ostobaságot. És különösen nehéz úgy nevetni az emberiség kóros elmeállapotán, ha az üstökös valójában megváltásnak tűnik.

Ne nézz fel! Rendezte: Adam McKay. Netflix, 2021.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang újévi, 2022/1. számában jelent meg, december 30-án.