Az NFI több film támogatását megvonta a célegyenesben

Az NFI több film támogatását megvonta a célegyenesben

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az Inkubátor-programban legutóbb győztesként kihirdetett öt filmből három támogatását megvonta a Nemzeti Filmintézet (NFI), derült ki a Hvg.hu cikkéből. A fejleményről a filmszakmán belül néhány hete hallani már, az érintettek viszont mindeddig reménykedtek abban, hogy sikerül megoldást találni a kérdésre. Az NFI munkatársától viszont a végül megvalósult, rövid egyeztetésen kézzel fogható válaszokat nem kaptak. Annyit mondtak nekik, hogy nem anyagi okokból született a döntés. Helyette egy formális magyarázattal álltak elő, mondván, az NFI filmszakmai döntőbizottsága felülértékelheti már az inkubátoros szakmai zsűri korábbi döntését. Csakhogy ennek így nincs sok értelme, amint a Hvg.hu is írja, így ugyanis a program kedvéért felállt szakmai zsűri, illetve döntéshozatali folyamat értelme vész el.

Az Inkubátor Program volt a Káel-rendszerben a nívós, időtálló filmek utolsó menedéke. Elsőfilmes alkotók pályázhattak, hogy bemutatkozó munkájukat töredék pénzből, de mindenféle kultúrpolitikai elvárástól függetlenül készíthessék el. Az inkubátoros filmek az utóbbi években több fontos szakmai díjat is nyertek. Olyan produkciók kerültek ki innen, mint az Egy nap, a Zanox, a Kilakoltatás, a Veszélyes lehet a fagyi, a Könnyű leckék vagy a Virágvölgy. Az öt nyertes jelenleg fejenként 120 millió forintból készítheti el a filmjét.

Az érintett filmek alkotói sem értik, miért született a döntés. Találgatások szólnak arról, hogy a produkciók témája lehetett a probléma: Berényi Andor Könnyű álom című munkája egy strómanról szólna, Rudolf Olivér Anyám, a szörny című projektjében pedig felbukkan egy drag queen. Persze egyáltalán nem biztos, hogy a témákkal volt gond, értelmezhető magyarázat viszont nem született. Az öt nyertes munkából egyedül Nagy Borbála A világ eredete című filmtervét kívánják támogatni, míg Dávid Attilától a Távolságot a tévéfilmes döntőbizottsághoz utalták. Az említett filmek mellett elutasították még Hernádi Ambrus dokumentumfilmje, A gondozó támogatását is. A Könnyű álom producere, Kenesei Edina szerint az NFI a döntéssel átlépte a Rubicont. „Elfogadhatatlan, hogy menet közben változnak a játékszabályok, és a már robogó vonatból dobnak ki bennünket indoklás nélkül” – fogalmazott a Hvg.hu-nak. Az Anyám, a szörny producere, Petrovits Genovéva pedig azt mondta, így is be fogják adni a pályázatot, és bíznak benne, hogy még lehet visszaút.

Március elején Dér Zsolt színész is posztolt a Facebook-oldalán a történtekről, úgy értékelve, hogy ezzel megszüntették az inkubátoros zsűri létezésének minden további értelmét. A színész együttérzését fejezte ki az alkotók, producerek, stábtagok irányába. A poszt alatti hozzászólásban az egyik érintett rendező, Berényi Andor azt írta március 2-án: „azon dolgozunk, hogy kiderítsük pontosan mi történt/hogy történhetett meg ez a filmjeinkkel. És persze ez nem csak minket érint, hanem minden filmest és főképp elsőfilmest az országban. A döntést természetesen nem fogadjuk el, és minden erőnkkel fel fogunk lépni ellene.”

Az Inkubátor Program döntéshozatali folyamatának korábban részét képezte egy egész napos pitch fórum, melyen a közönség soraiban ülők is szavazhattak a projektekre. Egy ilyen eseményen 2019-ben részt vett jelen cikk szerzője is.