Kína soron kívül küldhet mozdonyokat Magyarországra

Vonatok Balmazújváros vasútállomásán 2023 tavaszán (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

Hamarosan akár 20 új kínai mozdonyt vehet a MÁV számára a Lázár János vezette közlekedési tárca – értesült a Hvg.hu. A lap úgy tudja, pár hete „előzetes szemrevételezésre” járt Kínában egy magyar küldöttség, amelyben a közlekedési minisztérium, a vasúthatóság és a MÁV részéről is voltak szakemberek, hogy tájékozódjanak a CRRC-mozdonyok beszerzéséről.

A kínai vasúti járműgyártónak, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd.-nek két tolatómozdonya már rója a magyarországi síneket, miután az osztrák tulajdonban lévő Rail Cargo Hungaria rendelt belőlük. A további beszerzést éppen az gyorsíthatja fel, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője, Lázár János a napokban írta alá a kínai járművek magyarországi hatósági engedélyeit, miután a mozdonyok minden vizsgán átmentek. A tolatómozdonyok darabja 3-4 milliárd forintba kerül, a beruházás tehát 20 jármű esetén legalább 60 milliárd forintba kerülne. Alapesetben az ötlettől a fogalomba állításig 3-4 év szokott eltelni, de most különösen nagy a nyomás a minisztériumon, hogy változtasson az áldatlan állapotokon, csökkentse a vasúti késéseket, és jobb állapotban lévő járművek fussanak a vágányokon. Lázárnak folyamatosan a fejére olvassák, hogy ő és kormánya állította le a Siemens-mozdonyok beszerzését, ám ha most újraindítanák azt, akkor csak a beláthatatlan jövőben lenne belőle jármű Magyarországon. A kínaiak viszont hajlandóak olyan mozdonyokat átirányítani Magyarországra, amelyek már szinte a gyártósoron vannak. Így a járművek még a 2026-os választások előtt forgalomba állhatnak.

Állítólag a 20 villanymozdony állomáshelye Nyíregyháza lenne, részben mert ott van megfelelő műhely, részben a politikai tőke miatt – ez utóbbi egyébként az, ami miatt a következő hónapokban még más fideszes városok is benyújthatják az igényüket a mozdonyok állomásoztatására. A magyar vasútgépészek eredetileg bizalmatlanok voltak a kínai termékkel szemben, de a próbautak alapján egészen jó lett róla a véleményük – írta a lap. A CRRC egyébként előbb-utóbb akár Magyarországon is gyárthatja a mozdonyait, hiszen májusban írt alá megállapodást a magyar Acemil Zrt.-vel. A cég akkor került elő a nyilvánosságban, amikor a Direkt36 oknyomozó újságírói kínai vegyi anyagok soroksári elosztóközpontjának terveiről írtak, és abban az üzletben az egyik befektető az Acemil lett volna. A társaság székhelye Rogán Antal miniszter ügyvéd barátjának az irodájával van egy címen, miközben a vállalat tulajdonosait egy magántőkealap, a Tibidabo fedi el.