Miért kell javítani a vasúti pályát, ha 10 éve építették újjá?

Miért kell javítani a vasúti pályát, ha 10 éve építették újjá?

Felvételünk illusztráció Fotó: MTI, Máthé Zoltán

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Másfél hete kezdtek dolgozni a fővárost Kelet-Magyarországgal összekötő 100-as vasúti fővonalon Karcag és Püspökladány között, amely miatt még hétfőig ideiglenes menetrend van érvényben a szakaszon. A MÁV tájékoztatása alapján a szakaszon nagygépes ágyazatrostálást és vágányszabályozást végeznek, emiatt a vonatok hétfőig – október 28-ig – csak egy vágányon közlekedhetnek. Ennek következtében növekedtek a menetidők a vonalon, többször előfordultak az elmúlt napokban félórás késések is Budapest és Nyíregyháza közötti járatokon.

A pályajavítás szükségessége abból a szempontból figyelemre méltó, hogy ezt a szakaszt tíz évvel ezelőtt újították fel. A Kisújszállás–Püspökladány vonalszakasz 49,9 milliárd forint értékben esett át teljeskörű felújításon. A 2015-ös átadás Fazekas Sándor akkori földművelésügyi miniszter szerint „Magyarország legnagyobb vasúti fejlesztése” volt.

Karcag és Püspökladány között viszont már egy ideje sebességkorlátozások vannak érvényben. Mint a MÁV-tól megtudtuk: a két állomás között a két vágányon négy-hat kilométer hosszan voltak jellemzően 100 kilométeres korlátozások. Kérdésünkre azt írták, a felújítással elért előnyök megőrzése érdekében van szükség rendszeresen karbantartásokra. Ezáltal a kialakuló sebességkorlátozások okozta menetidő-növekedés is megelőzhető, kezelhető – tették hozzá.

Felvetésünkre, hogy mi annak az oka, hogy ilyen mértékű állapotromlás következett be a pályában, tudatták: A szélsőséges időjárású időszakok gyakoribbá válása miatt ma már egyáltalán nem rendkívüli, hogy közel egy évtizednyi időszak után csak újabb beavatkozással őrizhetők meg a pályafelújítással elért előnyök. A vonalkorszerűsítés a vasúti pálya felépítményére, műtárgyépítésre, felsővezeték-korszerűsítésre, valamint a kapcsolódó biztosítóberendezési és távközlési építési munkákra terjedt ki. A klímaváltozás hatására egyre gyakoribb hazánkban az idei nyáron is tapasztalt extrém meleg, illetve a kiszámíthatatlan, özönvízszerű esőzés. Idén nyáron a talaj és a vasúti töltés extrém módon kiszáradt, ennek következtében egyes szakaszokon alakváltozások következtek be a töltésben, ami a vágánygeometriát eltorzította. Ezt a rendszeresen végzett pályaellenőrzés során állapították meg. Ezeken a szakaszokon a biztonságos közlekedés érdekében ideiglenes sebességkorlátozásokat kellett bevezetni – fogalmaztak. Ilyen vasúti alakváltozások azonban a jelek szerint nem csupán Püspökladány és Karcag között történtek. Azt írták ugyanis, hogy ezeket szakaszos ütemezésű megoldásokkal tervezik enyhíteni, megszüntetni.

Rákérdeztünk arra is, hogy garanciális javításokról van-e szó, de a válasz alapján a garanciális időszak már 2022 áprilisában lezárult. Az érintett pályaszakaszokon korábban fennálló hibák javítása megtörtént, a vállalkozónak jelenleg nem áll fenn javítási kötelezettsége. A szavatossági időszakra nyújtott bankgaranciát feloldották – közölték.

A szóban forgó Kisújszállás–Püspökladány szakasz felújításán – a Kisújszállás-Szajol szakaszhoz hasonlóan – a NER „hőskorszakának” fontos nagyvállalatai közösen dolgoztak – derül ki a közbeszerzési iratokból. A Simicska Lajos-féle Közgép, az akkor még felfelé kapaszkodó Homlok Zsolt munkáltatója, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Szentesi Vasútépítő Kft. alkotta a K-P-2011 Konzorciumot (itt egy mutatós prezentáció is elérhető a beruházásról). Az összességében közel 70 kilométernyi vasút felújítása a sokat szidott Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg. A Szajol–Kisújszállás szakasz felújítása 49,6 milliárd forintba került, míg a Kisújszállás–Püspökladány szakasz 49,9 milliárdba. A beruházás átadása is a NER békekorszakára esett. Később aztán Simicska csúnyán összerúgta a port Orbán Viktorral, Homlok Zsolt pedig elvált Mészáros Lőrinc lányától, így a Vasútvill Kft. nevű vasútépítő érdekeltségének – közvetett tulajdonos – is megfordult a szerencséje.