„Nagyon hamar elérhetjük a cenzorok ingerküszöbét”

„Nagyon hamar elérhetjük a cenzorok ingerküszöbét”

Ulrich Gábor a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál díjátadóján (Fotó: Facebook/KAFF Kecskemét Animation Film Festival)

Akár szimbolikusnak is nevezhetjük azokat a körülményeket, amik között az idei, 15. Kecskeméti Animációs Filmfesztivált (KAFF) sikerült megtartani. A kétévente esedékes rendezvény pont megúszta a 2020-as szörnyű évet, így tavaly abban lehetett bízni, hogy végül sikerül teljesen átugrani a világot a feje tetejére állító vírusidőszakot. Viszont azt remélhettük, hogy a KAFF már egy fesztiválokban bővelkedő korszakot folytat majd. Ehhez képest a hagyományosan nyár eleji eseményt kicsivel halasztani kellett, hogy augusztusra már egy abszolút szélcsendes időszakban bonthasson zászlót. Maszk, védettségi igazolvány vagy épp létszámkorlátozás nélkül látogatva a vetítéseket. Az érdeklődés pedig jelentős is volt. Csak épp azt nem tudjuk még, vihar előtti csendről van-e szó, vagy valóban bizakodhatunk a folytatásban.

Nem tudjuk, ahogy azt sem, reménykedhetünk-e egyáltalán a magyar animáció felívelő korszakában. Legalábbis amikor Káel Csaba filmügyi kormánybiztos a fesztivál díjátadóján arról beszél, hogy most nő igazán az animáció disztribúciós felülete, és hatalmas szükség van az animációs alkotókra, elbizonytalanodunk. Hiszen mindeközben azt látjuk, hogy két év alatt egy új animációs nagyjátékfilm sem készült el. (Most nyáron aztán bemutatták legalább A Kuflik és az Akármi című filmet.) És még csak tippelni sem tudunk, hogy a Ruben Brandt, a gyűjtő után mire érdemes úgy várnunk, mint az esetleges következő nagy animációs sikerre.

Cikkünkben a KAFF idei résztvevőit, díjazottjait kérdezzük arról, milyen helyzetben van jelenleg a magyar animációs film, és mire számíthatunk a jövőben. Beszéltünk a díjazott Dűne rendezőjével, aki azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a mostani lesz az utolsó animációja. Klingl Béla is szóba hozta a visszautasított pályázatokat, illetve elmondta, milyen tervei lennének még a Hunor sorozattal. A Ruben Brandt, a gyűjtő rendezőjét, Milorad Krsticet pedig kérdeztük arról is, ő melyik híres festmény világába kerülne be?

• Miért nehéz befogadói nyilatkozatot szerezni a televízióknál?
• Milyen a nemzetközi animációs mezőny, kik járnak élen a Ruben Brandt rendezője szerint?
• Mi kell ahhoz, hogy ma valaki animációs rövidfilmmel tudjon előállni? És mi a helyzet a nagyjátékfilmekkel?