„Szégyen a Nyugat felé”: pótlóderbi a koszdoboz árnyékában

„Szégyen a Nyugat felé”: pótlóderbi a koszdoboz árnyékában

Vonatpótló buszok a tatabányai vasútállomáson (Fotó: Magyar Hang/Beliczay László)

Már csipog a budaörsi állomáson ácsorgó vonat pillanatokon belül záródó ajtaja, amikor egy integető kéz nyúlik ki a szerelvényből.

 – Tesó, nem tudod, mikor indul a vonat? – a kérdés több mindenkinek szólhat. A lehullott levelektől ölelt, sokat megélt épület körül ott sürögnek a MÁV padokat pakoló, kék pólós munkásai, a nyakkendős buszsofőrök és a vasúti társaság láthatósági mellényt viselő koordinátorai. Utóbbiak közül az egyikük válaszol is, miközben azért megnézi, mennyi a pontos idő.

– Nem tudom, elvileg hamarosan – feleli.
– Most akkor mi van? Leszálljak, hogy tényleg megnézzed? – kérdi az imént még kedvesen tesózó utas, aki nemrég szállt le egy Tatabányáról érkező pótlóbuszról, amely mindjárt be is áll a felszedett betontalpfákkal elzárt parkoló mögé, az állomás düledező, valamikori rakodóhelyiségeinek árnyékába.
 – Indul már – mondja a koordinátor a vonatra.
– Na, azért mondom! – hallatszik, és már záródik is az ajtó. Majd a Budaörsről a Déli pályaudvarra tartó vonat meg is indul – a kiírt menetrendhez képest két perc késéssel.

*

A MÁV 2020-ban jelentette be, hogy úgy felújítják a Budapest–Tatabánya–Győr–Hegyeshalom-vasútvonalat, hogy 2023 augusztusában azon tizenöt perccel gyorsabban haladnak majd a szerelvények. Ez a pálya szimbolikus jelentőséggel bír, amit már a számozása is jelez: ez az egyes számú, ami egyben kapu Bécs – és úgy egyáltalán a Nyugat – felé. Vagyis országimázs szempontjából sem mindegy, milyen képet is mutat ez a szakasz a beutazóknak. Gyakorlati jelentősége is nagy, hiszen sokan ingáznak is az itt közlekedő járattal: olyan településekről „érkezik és távozik mindenféle ember”, mint Törökbálint vagy Bicske.

 

Ennek ellenére azonban az ígért időpontra nem rövidült meg negyedórával a menetidő, sőt, épp az ellenkezője történt: a Szárliget és Biatorbágy között bevezetett sebességkorlátozás miatt még lassul is a járat húsz perccel. A MÁV próbált pénzt kérni az egyes vonal rendbe tételére Lázár János építési és beruházási minisztertől, mivel a cégnek a komplett magyarországi pályaszakasz felújítására összesen 42 milliárd forintja van, és számításuk szerint ebből csak az „egyesen” végzett munkák felemésztettek volna 32 milliárdot. (Időközben az osztrák vasút le is vágta a sorozatos késések miatt a magyar vonalat az európai hálózatról.)

• Gyorsult vagy lassult a vonat?
• Mi lett Orbán Viktor tatabányai ígéreteiből?
• Honnan jönne a pótlóbuszok?

A teljes cikket a Magyar Hang hetilap szeptember 29-én megjelenő, 2023/38. számában találja. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!