Szerte a világon növekszik a magán sugárhajtású repülők népszerűsége. Nő a számuk, a velük teljesített repülések, illetve a levegőben töltött órák száma – és ezzel együtt nő természetesen a széndioxid-kibocsátásuk is. A Nature lapcsaládhoz tartozó Communications Earth and Environment című folyóiratban közölt tanulmány szerint 2019 és 2023 között évi 4 millióval nőtt a magán sugárhajtású repülőkkel megtett repülések száma, ami 46 százalékkal növelte az összesített kibocsátásukat.
2023-ban ezek a magánrepülők 15,6 millió tonna szén-dioxidot termeltek (ez több mint háromszorosa Magyarország teljes kibocsátásának). Különösen ironikus, hogy ez az emisszió rendszerint a nagy nemzetköz csúcsértekezletek helyszíneire (például a tavalyi dubaji klímakonferenciára) koncentrálódik, ahová a legtöbb vezető magángéppel jár. A kutatók szerint a magán sugárhajtású gépek hatalmas kibocsátása annak tudatában igazán kiugró, hogy ezek rendszerint egy vagy néhány ember közlekedését szolgálják, és a világ népességének nagyon nagy többségének soha életében nincs esélye még csak magánrepülő közelébe sem kerülni.
A magán sugárhajtású gépek személyre vonatkoztatva a legenergiaigényesebb közlekedési eszközöknek számítanak. Egy magán sugárhajtású repülő óránként több szén-dioxidot bocsát ki, mint amennyit egy átlagember összes tevékenységével megtermel – nyilatkozta Stefan Gössling, a svéd Linnaeus Egyetem kutatója, a tanulmány egyik szerzője. A kutatók lekérték a magángépekre vonatkozó repülési naplókat, amelyekből az adott modellek üzemanyag-felhasználása segítségével kiszámolták az üvegházgáz-kibocsátást.
Az üzemben lévő magángépek száma négy év alatt 28 százalékkal nőtt, és tavaly már majdnem 26 ezer magán sugárhajtású gép repült a világban. Az általuk kibocsátott szén-dioxid mennyisége 10,7-ről 15,6 millió tonnára nőtt. Az általuk repült távolság még nagyobb arányban növekedett, ami arra utal, hogy fajlagosan hatékonyabbá váltak a repülők (bár a számbeli gyarapodásuk ezt a pozitív trendet semmissé tette). A repülőkkel megtett utak fele rövidebb volt 500 kilométernél. Ilyen rövid távolságnál (a repülőtérre való kijutással, a várakozással, majd az érkezési reptérről való városba jutással együtt) az út időtartama már összemérhető a vonattal vagy az autóval.
A nagy nemzetközi rendezvényekre gyakran ugyanazok a magángépek tűnnek fel, vagyis alig pár száz ember hozza össze az irdatlan kibocsátásuk zömét. A 2023-as Világgazdasági Fórumra érkezett 595 magángép közül 172 a cannes-i filmfesztiválon is feltűnt. A dubaji klímaváltozási csúcsra 644 magán sugárhajtású gép érkezett, és ez a rendezvény 4800 tonna szén-dioxidot bocsátott a légkörbe csak a repülőkből.