Már két hónap késési adataival adós a vasúttársaság

A Szépszeretet Zarándokvonat az indulás előtt a Keleti pályaudvaron 2024. szeptember 7-én. (Fotó: MTI/Lakatos Péter)

Jelentős késést szedett már össze a vasúttársaság a késési statisztikákkal, hiszen a szeptemberi után az októberi adatokat sem tették közzé. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János a Magyar Hangnak azt mondta: szerinte ezt már nem is fogják megtenni. Ami biztos: az utolsó nyilvánosságra hozott adatok szerint soha nem késtek még ennyit a vonatok.

Vitézy Dávid több mint egy hete hívta fel a figyelmet arra, hogy a MÁV nem hozta nyilvánosságra a vonatok késési statisztikáival kapcsolatos szeptemberi adatokat. Mint a közlekedési szakember és a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője Facebook-oldalán megírta, korábban minden hónap első napjaiban vagy első hetében közzétették az előző havi, úgynevezett „menetrendszerűségi statisztikáit”, ez azonban most elmaradt. „Vajon miért? Leszólt Lázár János, mert túl kellemetlen volt szembesülni a valósággal?” – tette fel a kérdést akkor a politikus.

 

Rákerestünk a vasúttársaság honlapján, ahol a korábbi gyakorlat alapján most már az októberi adatoknak is szerepelniük kellene, ehhez a képest a szeptemberiek is hiányoznak még mindig. Pedig ezekből kiderülhetne, hogy a különféle vonatok hány százaléka volt pontos. A legutóbbi ismert adatokról Vitézy Dávid azt írta, hónapról hónapra egész nyáron, júniusban, júliusban és augusztusban is történelmi mélypontot ért el, negatív rekordot döntött a MÁV pontossága. Augusztusban már a magyar InterCity-k mindössze 32,8 százaléka volt csak pontos (azaz késett kevesebbet 5 percnéél) - ilyen rossz értéket soha nem rögzítettek még, mióta vezetnek menetrendszerűségi statisztikát a magyar vasúton.

Negatív spirál

Andó Gergely közlekedési szakember kérdésünkre válaszolva ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a MÁV-csoportnak nem kötelező ezen közérdekű adatokat a honlapján publikálnia. Eddig ezt megtették, de nem jöttek ki jól belőle. A számok kikéréséhez azonban bárkinek joga van. Természetesen mi is kerestük a MÁV sajtóosztályát, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. A Közlekedésvilág szerzője azt mondta, az idei késések jól mutatják, hogy másfél év alatt mennyit romlott a pályák állapota, illetve azt is, hogy az elöregedő eszközparkot mennyire bírják „a változó klimatikus viszonyok között, karbantartási nehézségek mellett” üzemeltetni. Mint fogalmazott: az eddig látott statisztikák és a szubjektív megélése is az, hogy lefelé tartó spirálban van a cég, de ezen néhány tucat helyszínen végzett pályafelújítás, mozdonyok bérlése, az IC+ kocsik gyártásának folytatása is sokat segíthetne. Hangsúlyozta, most fejeződik be például a Szentlőrinc-Szigetvár szakasz rehabilitációja, és tart Miskolc és Füzesabony között az egyik vágány felújítása. Ezek rendkívül kritikus állapotban voltak, sok késést okoztak, de decembertől már nem fognak. A téli időszakról azt gondolja, hogyha az idő melegebb lesz az átlagnál, szélsőséges hideg, csapadék és szél nélkül, akkor javulhat a statisztika.

Az adatközlés alkonya

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke kérdésünkre válaszolva azt mondta, a MÁV belső anyagaiban benne vannak ezek adatok, de azt nem tudja, hogy miért nem hozzák nyilvánosságra ezeket. Az a feltételezése, hogy ezentúl nem is teszik majd meg. Az elnök ugyanakkor kiemelte, a statisztikával komoly gondjai vannak, hiszen a MÁV sosem közli, hogy milyen okokból késnek a vonatok. Ez még a belső anyagokban sincs benne. Szerinte ketté kellene választani az információkat: arról is beszélni, hogy mi az, ami a társaság hibája miatt történt, illetve milyen külső körülmények, például balesetek hátráltatták a közlekedést. Mint mondta, ezt az elképzelését rendszeresen jelzi is a MÁV vezetőinek, mert nemcsak az utasokra, hanem a dolgozókra is negatívan hat ez a fajta kommunikáció, de egyelőre nem ért el eredményt. Érdességként hozzátette, információi szerint tavaly óta a személyszállításban nőtt a késések száma, a tehervonatok azonban pontosabban közlekednek.

Vonatbaleset Méránál (Fotó: MÁV Zrt. / Facebook)
Vonatbaleset Méránál (Fotó: MÁV Zrt. / Facebook)