Boldogabban veszünk üzemanyagot, ha azt ígérik, hogy cserébe ültetnek három fát Malajziában?

Boldogabban veszünk üzemanyagot, ha azt ígérik, hogy cserébe ültetnek három fát Malajziában?

Szénkiváltásra telepített fenyőerdő (Fotó: Arbor Day Foundation)

Boldogabban veszünk üzemanyagot, ha azt ígérik nekünk, hogy cserébe ültetnek három fát Malajziában? Büszkék leszünk magunkra, amiért megint eldobható PET-palackot vásároltunk, mert az üdítős cég állítólag támogatja a légköri szén-dioxid megkötését? Az utóbbi években elterjedtek az egyértelműen reklámcélú szén-dioxid-kibocsátást kiváltó vállalati projektek, amelyekkel arról akarják meggyőzni a fogyasztókat, hogy a fogyasztásukkal nem is (annyira) rombolják a bolygót, hiszen közben ellentétes hatású erőfeszítéseket is támogatnak. De van ezeknek bármi értelmük (a cég profitszerzésén túl)?

Az egyik nagy autógyártó 2022 végéig 1 173 000 fát ültetett a 2007-ben kezdett „Egy autó, egy fa” kampány keretében. Vagyis minden eladott kocsi után ültetnek egy fát, sőt büszkén hirdetik, hogy ehhez a kampányhoz „önként” csatlakoztak az alkalmazottak és a családjaik is, mivel a cég elkötelezett a környezeti és a társadalmi értékek iránt. De nem csak autóvásárlással óvhatjuk a környezetet. Ma már szinte minden légitársaság kínál szén-dioxid-kibocsátást kiváltó többletszolgáltatást – persze nem ingyen. Jellemzően 15-20 dolláros ráfizetés fejében vállalják, hogy különböző környezetvédelmi projektek támogatása révén „kiváltják” a repülésünk emissziós lábnyomát. Az elv egyszerű (kicsit túl egyszerű is): a pénzből, amit tehát nem ők, hanem a fogyasztók fizetnek be, a légitársaság olyan kezdeményezéseket támogat, amelyek közvetlenül vagy közvetett módon csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást, illetve fokozzák a légköri szén-dioxid megkötését, legtöbbször a fák fotoszintézise révén.

• Mikor lehetne valódi hatása a nagy cégek vállalásainak?
• Mennyire átláthatók ezek a projektek?
• Mit okoztak 2021 nyarán a kaliforniai erdőtüzek?

A teljes cikket a Magyar Hang hetilap szeptember 15-én megjelent, 2023/37. számában találja. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!