Leépülő állam: Kézen-közön elveszett tudás

Leépülő állam: Kézen-közön elveszett tudás

Vizsgával kapcsolatos információk táblán a történelem középszintû írásbeli érettségi vizsgán az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban 2023. május 10-én (Fotó: MTI/Komka Péter)

A közoktatás feladata nemcsak az, hogy a megfelelő tudás megszerzésével hozzásegítse az egyéneket a boldoguláshoz, hanem az is, hogy ezzel a munkaerő minőségét, és így az ország versenyképességét is növelje. Radó Péter oktatáskutató szavaival jelenleg mégis „funkcionális leépülést” tükröznek azok a mutatók, amelyek a közoktatás teljesítményét mérik. Vagyis az oktatás úgy épül le, hogy nem tölti be a feladatát. Az elmúlt bő évtizedben csökkent a tanulói teljesítmény, nőtt a korai iskolaelhagyók aránya, és jóval kevesebben diplomáznak, mint amennyi diplomásra a gazdaságban szükség lenne.

Az állam leépülésének azt tekinthetjük, amikor az állam már nem, vagy nem megfelelően képes ellátni a feladatait – ezek közül az egyik legfontosabb a közoktatás működtetése. Pedig tudományos közhelynek számít, hogy a jó minőségű, jól képzett munkaerő lényegesen több értéket képes termelni. Ezzel kapcsolatban a Magyar Nemzeti Bank 2022-es versenyképességi jelentése is világosan fogalmaz: „A gazdaság teljesítőképességére és versenyképességére is jelentős hatást gyakorol a képzett munkaerő folyamatos rendelkezésre állása, ezért az aktuális és a jövőben várható igényeknek megfelelő oktatási rendszer fejlesztése megkerülhetetlen”.

Vagyis nem csak az egyén boldogulása múlik azon, hogy a munkaerő megszerzi-e a szükséges tudást: rendelkezik-e azzal a végzettséggel és azokkal a képességekkel, amelyekre a munkaerőpiacon szüksége lesz. Jó néhány statisztikai adat árulkodik arról, hogy ezekre a kérdésekre a magyar közoktatás esetében nemleges a válasz, az elmúlt bő évtizedben pedig több fontos mutató jelez egyértelmű és tartós visszaesést, ami a 2010-es évek oktatási reformjait követően még fel is gyorsult. 

• Hogyan mérhető a közoktatás eredményessége, és hogy fest az elmúlt évtized e mutatók tükrében?
• Megérné-e tanulni Magyarországon?
• Mitől romlottak 2009-től és mitől javultak enyhén a 2018-ban a PISA-eredmények?
• Mikor lesz majd frissebb és teljesebb képünk a közoktatás jelenlegi állapotáról?

A teljes cikket a Magyar Hang hetilap augusztus 18-án megjelent, 2023/33. számában találja. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!