Nyitva maradnak az általános iskolák, és az érettségin sem lesz változás

Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár a koronavírus-fertőzés elleni védekezésért felelős operatív törzs online sajtótájékoztatóján 2020. május 8-án (Fotó: MTI/Kormany.hu/Botár Gergely)

Ahol csak lehet, ezután is nyitva maradnak az általános iskolák és az óvodák – erről beszélt a köznevelésért felelős államtitkár hétfő reggel a Kossuth Rádióban. Maruzsa Zoltán szerint ugyanakkor tavasszal az derült ki, hogy működőképes az általános iskolákban is az online oktatás, csak elég életkorfüggő.

Erről a hatékonyságról erősen megoszlanak a vélemények, pedagógusok és szülők is panaszolták, hogy a virtuális oktatás lehetetlen feladatok elé állít sokakat. Főleg, ha egy háztartásban még laptop sincs, a szülő pedig nem tud otthon tanulni a gyermekével. Maruzsa is elismerte, hogy alsó tagozatos diákoknál jóval kevésbé hatékony ez a módszer. Ezért, ha van rá mód, érdemes kerülni, tette hozzá. Ahol fertőzést tapasztalnak, ott a továbbiakban is elrendelhetik a digitális munkarendet.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) államtitkára a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) követelésére reagált ezzel. Maruzsa megjegyezte, a PDSZ részéről augusztusban még hőmérőzést kértek, de miután az meglett, már nem volt olyan fontos. Ezt követően tömeges tesztelést kértek, de később már az sem lett fontos. Utóbbira példaként hozta, hogy míg először 85 százalék vett részt rajta, később már csak 60 százalék, a téli szünet után pedig csak azok, akik valamilyen tünetet észleltek magukon.

Az Emmi közben az ATV-vel azt közölte, hogy nem lesz változás az érettségi szabályaiban. Mindezt azok után, hogy diákok kezdték követelni, hogy ne kelljen úgy érettségizniük, mintha normál tanrendben folyna az oktatás. A szaktárca kifejtette, ősszel is harmincezren érettségiztek le sikeresen úgy, hogy nem alakultak ki fertőzési gócpontok.

Ugyanakkor a pedagógusok és a diákok nemcsak erre hivatkoznak, hanem arra is: ilyen hosszú digitális oktatás után nehezebb felkészülni egy rendes érettségire. Ez ugyanakkor szintén azt erősíti meg, hogy a virtuális tanítás gimnáziumokban és középiskolákban is jóval kevésbé hatékony, mint a jelenléti oktatás. Balatoni József pedagógustól is ezt idézte az ATV: „Ezek a gyerekek hivatalosan hatodik hónapjukat kezdik meg digitálisban. Ez rengeteg idő, óriási lemaradás."