Hídblokád és tüntetés volt Újvidéken, a szerb elnök lemondását követelték

Pirosra festett tenyerüket felemelő tüntetők letartóztatásokat követelnek Belgrádban 2024. november 3-án. Két nappal korábban leszakadt az újvidéki vasútálloms épület felújításra váró részének bejárat feletti előtetője. Az omlás halálos áldozatainak száma tizennégyre emelkedett, harmincan megsérültek. (MTI/AP/Darko Vojinovic)

Péntek este blokád alá vonták a Péterváradi hidat Újvidéken a vasútállomáson történt tragédia miatt tüntetők –  írja a Szabad Magyar Szó. Az újvidéki vasútállomás részben betonból, részben üvegből készült védőteteje november 1-én szakadt le, 14 ember vesztette életét, többen súlyosan megsérültek. 

A vajdasági magyar lap szerint a rendőrök több embert is őrizetbe vettek a szervezők közül, így Miran Pogačar újvidéki önkormányzati képviselőt lakása előtt vették őrizetbe, amikor éppen a tiltakozásra indult. A tüntetők éjfélig blokkolták a hidat, viszont csak részlegesen, a Pétervárad felől érkező autósok lefordulhattak a hídről a rakpart felé. 

A tüntetésen felszólalók Alekszandar Vucic szerb elnök lemondását, Milan Đurić újvidéki polgármester menesztését, és az újvidéki vasútállomás rekonstrukciós dokumentumainak nyilvánosságra hozatalát és a korábban őrizetbe vett aktivisták azonnali szabadon bocsátását követelték. A tragédia miatt korábban is tartottak tüntetést, kedden több tízezren követelték a szerb elnök lemondását, akit fel is jelentettek. Goran Vesić építésügyi miniszter már hétfőn lemondott, a szerb kormányfő azonban jelezte, kétsége sincs afelől, hogy a minisztere szubjektíve nem felelős a történtekért, hanem a politikai felelősséget vállalta. A kormányfő szerint nem lenne logikus, ha Vesic lemondásával minden véget érne, ezért a jövőben további felelősségre vonásokra is számítani lehet.

Nem sokkal a tragédia után kiderült, hogy súlyos mulasztások állhatnak a történtek mögött. Képbe került egy magyar tulajdonosi hátterű cég is, amely a szerbiai Forbes szerint az újvidéki vasútállomás felújítását felügyelte. A magyar határ felé vezető vasútvonal rekonstrukciójának felügyeleti jogát még korábban a Project Bureau Utiber nevű cég nyerte el, amelynek anyavállalata a magyar Utiber Közúti Beruházó Kft. Ennek a tulajdonosa Lakits György és Almássy László. Hazánkban a cég neve akkor került a hírekbe, amikor feltűnt a nemzeti autópálya-koncesszió alvállalkozói között (a hazai autópályák üzemeltetésére szóló koncessziót 2022-ben nyerte el 35 évre a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető konzorcium). A szerb Utiber-leányvállalat pedig számos állami projektet nyert el Szerbiában, köztük a vasútvonalak rekonstrukciójára és a Nemzeti Stadion építésére vonatkozó felügyeleti szerződéseket.

Tragédia Újvidéken: beomlott a vasútállomás tetőszerkezete, már 13 halott van
Magyar Hang

Tragédia Újvidéken: beomlott a vasútállomás tetőszerkezete, már 13 halott van

A régi tetőszerkezet omlott be. Egy szemtanú azt mondta, olyan volt, mintha robbanás történt volna.

Szerbiában a lakosság azonban mégis inkább a politikai vezetést teszi felelőssé a történtekért, hiszen azzal mindenki tisztában van, hogy a közbeszerzésekről a politikusok döntenek. A Szabad Polgárok Mozgalma (PSG) szerint a felelősöknek így vezetéknevük és keresztnevük is van, akiknek viselniük kell a következményeket. Az ellenzéki párt úgy fogalmazott, az előtető leomlása nem baleset volt, hanem bűncselekmény, amiért minden felelőst meg kell büntetni.

A balkáni országban persze nem ez volt az első eset az elmúlt években, hogy egy tragédia az illetékes miniszter lemondásához vezetett. Ilyen eset volt az is, amikor múlt év május elején egy 13 éves diák vérfürdőt rendezett a Vladislav Ribnikar Általános Iskolában, a belgrádi Vracar városrészben, ami után távozni kényszerült a posztjáról Branko Ruzic oktatási miniszter. Itt azonban véget is ért a politikai felelősség kérdése. Emiatt több hónapos tüntetéshullám vette kezdetét „Szerbia az erőszak ellen” jelmondattal, amely később az ellenzéki összefogás kerete is lett. Ezért most sokan arra számítanak, hogy ha nem lesz súlyosabb következménye az újvidéki tragédiának, hasonló tüntetéssorozat veheti kezdetét, amely a politikai életre is hatással lehet. Nem kétséges azonban, hogy a Szerb Haladó Párt (SNS) támogatottsága továbbra is stabil, és ezen nem változtatott az sem, hogy a lítiumkitermelés engedélyezése miatt sokan a párt népszerűségveszését jósolták.

A mostani tragédia azonban mégis fájdalmas lehet politikailag a haladóknak, mivel Újvidéket 2012 óta ez a párt vezeti, és lényegében minden vezető pozícióban az ő embereik ülnek a vajdasági székvárosban. Így ha a tiltakozások nem hagynak alább, könnyen előfordulhat, hogy az SNS „csisztkára” kényszerülhet a városházán, hogy elkerülje a dominóhatást, amelyet az omlás indított el Szerbiában.