„A meggyőződésnek álcázott félelem irányít”

„A meggyőződésnek álcázott félelem irányít”

Mundruczó Kornél (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

 

Nem lehet a végtelenségig széllel szemben dolgozni – mondja interjúnkban Petrányi Viktória producer és Mundruczó Kornél rendező, az idén húszéves Proton Cinema két alapítója. A produkciós cég áll többek közt a nemrég bemutatott Reisz Gábor-film, a Magyarázat mindenre mögött.

Azt érezzük, hogy az úszók alól leengedték a vizet a medencéből, most pedig kapálózik mindenki – fejti ki interjúnkban Mundruczó Kornél. A rendező bár külföldre költözött, alkotóként viszont nem hagyta el az országot, nem disszidált: „itt van a Proton, itt vannak a gyerekeim. Iszonyúan fontosak a gyökereim, a legjobb munkáim Magyarországhoz kötnek.” Az viszont így is szomorúvá teszi, hogy az utóbbi időben sem színházban, sem filmben nem tudott csinálni semmit. Szerencsésnek tartja magát, hogy külföldön viszont igen. A Protonnal pedig olyan projektek mögött álltak az utóbbi időkben, mint a velencei díjnyertes Magyarázat mindenre, vagy Vermes Dorka hamarosan érkező filmje, az Árni.

Petrányi Viktória pedig arról beszélt, hogy nem gondolják, hogy a Filmintézettől bárkinek járna pénz, nem hiszik, hogy minden jó alkotó minden pályázata át kellene menjen. De vannak mérhető eredmények, amelyeknek valamilyen módon következményük kellene legyen. És vannak szakmai szempontok, amelyeknek túl kell mutatni az ideológiai vagy értékvitáinkon. – Mennyit kell letennünk az asztalra ahhoz, hogy ne mindig a rajtkockáról induljunk? – tette fel a kérdést, kitérve arra is, „azt persze én sem gondolom, hogy az NFI-nek lenne egy aktív, direkt pusztító szándéka, de a meggyőződésnek álcázott félelem irányít”. 

• Tényleg nem működhet hosszú távon a rendszeren kívül történő filmkészítés?
• Pályázatokat beadni kell vagy érdemes még?
• Mi lehet hatással a Nemzeti Filmintézetre?