Leépülő állam: a magyar úthálózat még mindig katasztrofális állapotban van

Leépülő állam: a magyar úthálózat még mindig katasztrofális állapotban van

Jármûvek közlekednek naplementekor a 4-es főúton, Debrecen és Ebes között 2020. október 6-án (Fotó: TI/Czeglédi Zsolt)

Amikor a rendszerváltás idején a kocsisorok megindultak Hegyeshalomtól Ausztria felé, a nyugati jólétre rácsodálkozó honfitársaink azon túl, hogy a boltok árubőségéről és a városok tisztaságáról áradoztak, az utak állapotáról is szuperlatívuszokban beszéltek. Akkoriban még abban bíztunk, hogy idővel közelebb kerülhetünk az osztrák életszínvonalhoz – nemcsak az áruválaszték, hanem a közszolgáltatások, például az utak tekintetében is. Nem így lett. Leépülő állam, 3. rész.

A hazai közutak állapotáról sok mindent el lehet mondani, de azt, hogy megfelelő lenne, még a fenntartók sem állítják. A közlekedők pedig általában még sarkosabb kifejezésekkel illetik azokat. Bár az elmúlt évtizedekben az uniós tagságunknak köszönhetően Magyarország közúti és autópálya-hálózata is bővült, a burkolatok minősége még ma is nagyon messze van az ideálistól. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. lapunk kérdéseire válaszul egy évente publikált adatsort ajánlott a figyelmünkbe, melyben számos kategória és minőségi kívánalom szerint osztályozzák az utakat. Ebből pedig az derül ki, hogy 2022-ben az útjaink alig több mint negyedének, 27,4 százalékának járt a jó osztályzat a Magyar Közút minősítési rendszerében, a teljes úthálózat fele pedig a nem megfelelő vagy egyenesen a rossz kategóriába esett. És ebben az adatsorban együtt szerepelnek az átlagosnál jobb állapotban lévő autópályák és főutak is. Ha csak a mellékúthálózatra tekintünk, akkor az látszik, hogy az utak kétharmada nem érdemli ki a megfelelő minősítést.

Persze azt nem lehet állítani, hogy az elmúlt években az Európai Unióból érkező pénzek felhasználása nem hagyott nyomot a magyar utakon. A közút adatai szerint 2012-ben még a teljes úthálózat több mint nyolcvan százaléka nem érdemelte ki a megfelelő minősítést a burkolat minőségének tekintetében. Ma is rettenetes állapotban van például a 4-es főút Fegyvernektől keletre eső része, a 2-es út a fővároshoz közel, rázós az M3-as középső szakasza, de a nagyvárosok többségében is problémás a burkolat, így Budapesten többek között a Hungária körút számos szakaszán. 

• Hol állunk útminőség tekintetében a nemzetközi mezőnyben?
• Miért rontja a közlekedési morált az utak elhanyagoltsága?
• Mit tehetünk, ha kár ér bennünket a kátyús utakon?

A teljes cikket a Magyar Hang hetilap szeptember 1-jén megjelent, 2023/35. számában találja. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online! 

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!