„Lenne tér az üzemanyagot terhelő adók csökkentésére”

„Lenne tér az üzemanyagot terhelő adók csökkentésére”

Fotó: Unsplash/Engin Akyurt

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az üzemanyagáraknak jelenleg csaknem 50 százalékos adótartalma van, míg a nagykereskedelmi és kiskereskedelmi árrés együtt 15 százalékos. Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője úgy véli: lenne lehetőség arra, hogy az üzemanyagárakat adócsökkentéssel is jelentősen befolyásolják. A Mol árképzése szerinte sok mindent eldönthet a következő két hétben. Jelen pillanatban nem kell benzinhiányra számítani, de legutóbbi benzinárstop idején tapasztalt ellátási gondok Bujdos Eszter szerint nincsenek kizárva. Az ellátás egyensúlya attól függ, pontosan milyen intézkedéseket hoz a kormány. 

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán azt közölte az üzemanyagkereskedőkkel: két hetet kapnak, hogy csökkentsék az üzemanyag árát, ezt csütörtökön személyesen is közölte a Magyar Ásványolaj Szövetséggel. A kormány érvelése szerint erre azért van szükség, mert a magyar üzemanyagárak meghaladják a régiós átlagot. A nyilvánosan elérhető adatok alapján változó mértékben bár, de valóban meghaladják a hazai árak néhány szomszédos ország benzin-és dízelárait. Bujdos Eszter ágazati szakértő, a Holtankoljak.hu ügyvezetője szerint azonban az összehasonlítás nem teljesen egzakt. – Eleve komoly fenntartásaim vannak a KSH által közölt adatokkal, hiszen számukra a Magyar Ásványolaj Szövetség biztosít adatokat, ezek azonban nem tartalmazzák az összes benzinkút árinformációját, csak a nagy benzinkúthálózatokét, miközben a 2000 magyarországi benzinkút közül 700 nem része ezeknek a láncoknak, és gyakran alacsonyabb áron értékesít, mint a nagy hálózatok – mondta a Magyar Hangnak Bujdos Eszter.

A szakértő szerint az is kérdéses, hogy mit tekintünk Magyarország szempontjából régiónak. – Bulgária olajbeszerzése például egészen más módszerekkel történik, mint Magyarországé, a költségszerkezet is más – mondta Bujdos Eszter, aki szerint nem feltétlenül van értelme ennek az összehasonlításnak. Ugyanígy megnehezíti a fogyasztói árak összehasonlítását az adótartalom eltérő mértéke – Magyarországon már az áfatartalom is 27 százalék, míg a V4-országok átlaga 21 százalék. Ez kapásból 30 forinttal emeli meg az üzemanyag árát Magyarországon – világított rá Bujdos. Az üzemanyagok jövedéki adója pedig 41 forinttal emelkedett január 1-től. A szakértő szerint felvetődik a kérdés, hogy indokolt volt-e ilyen mértékű emelés, főleg annak fényében, hogy ezt az adómértéket úgy állapították meg, hogy 425 forintos euróárfolyammal kalkuláltak, azonban ilyen mértékben végül nem gyengült a forint. A jövedéki adó mérséklésével 15-20 forinttal alacsonyabb árat lehetne elérni a szakértő szerint.

Bujdos Eszter hozzátette: az áfa mellett a 3 százalékos kiskereskedelmi különadó is terheli a kereskedőket, az úgynevezett energiamegtakarítási kötelezettség pedig literenként további 8-9 forintos költséget jelent a benzinkutaknak. Bujdos Eszter úgy látja: a politikai döntéshozók az ágazati szereplőktől várnak megoldást, akik 15 százalékos árréssel dolgoznak – ez a nagykereskedelmi és kiskereskedelmi árrés együtt, miközben szerinte a csaknem 50 százalékos adótartalom csökkentésében sokkal több lehetőség lenne. 

A szakértő szerint a következő két hétben nagy jelentősége lesz annak, hogy a legnagyobb piaci szereplő, a Mol hogyan reagál a helyzetre az árképzés során – a piaci szereplőknek ugyanis óhatatlanul idomulnia kell a MOL árazásához, ha nem akarnak versenyhátrányba kerülni. – Ellátási problémákra jelen körülmények között nem számítunk, de nem tudjuk, hogy alakul a kínálati oldal. Amíg az importőrök érdekeltek, hogy üzemanyagot szállítsanak Magyarországra, nem várhatók ellátási gondok – vélekedett Bujdos Eszter, azt azonban hozzátette: a kilátások attól függnek, hogy milyen részletszabályokat hoz a kormány egy esetleges benzinársapkáról, ezek ugyanis könnyedén elbillenthetik az ellátásbiztonságot. Emlékeztetett: a Mol a hazai piac 70 százalékát tudja ellátni, a maradék rész tekintetében Magyarország importra szorul, a Mol pedig azt is jelezte, hogy elindultak éves karbantartásaik, ami további importkényszert eredményezhet.

 

Címkék: üzemanyag, benzinár