Évi több százmilliót költ a kormány a ferihegyi luxusra

Évi több százmilliót költ a kormány a ferihegyi luxusra

Szijjártó Péter a budapesti repülőtérről indul (Forrás: Szijjártó Péter/Facebook)

Miközben máig sem egyértelmű, hogy a magyar állam milyen forrásokból venné meg a Budapest Airport vállalat többségi tulajdonrészét, van egy exkluzív épület a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelynek használatáért már eddig is súlyos százmilliókat fizettek – jellemzően közpénzből. Az F270 nevű luxusváróteremről, más néven a kormányváróról van szó, melyet néhány (cikkünkben is szereplő) kivételtől eltekintve, a kormány tagjai, tisztviselői és külföldi vendégei használhatnak – a miniszterek ráadásul magánutak alkalmával is igénybe vehetik a VIP-helyiséget.

A Hvg 2019-es cikke szerint az Orbán-kabinet 2018-ban negyedmilliárdot költött a kormányváró használatára, az összegnek pedig jelentős részét tehette ki a Budapest Airporttal kötött, egészen 2027-ig érvényes bérleti szerződés, amelynek keretében az állam minden évben 301 ezer eurót fizet a magánvállalatnak.

Minisztereknek és futballvezéreknek jár a luxus

A bérleti díjon felül azonban évente további százmilliók mennek el az exkluzív váróterem üzemeltetésére, az utasok igényeinek kiszolgálására – ideértve az étel- és italkínálatot, az utaskíséretet, a jegyek és poggyászok kezelését. Lapunk utánajárt annak, hogy 400 négyzetméteres helyiség menynyibe kerül az adófizetőknek. Közérdekű adat-igényléseinkre nem mindenhonnan reagáltak készségesen, ám azt így is megtudhattuk, milyen gyakran használta a várót Szijjártó Péter és csapata, vagy mennyit fizetett a terem után Novák Katalin elnöki hivatala.

• Kik, mekkora összeg fejében használhatták az elmúlt években a csak fontos embereknek kijáró kormányvárót?
• 
Hányszor fordult meg tavaly és 2021-ben küldöttségével Szijjártó Péter ezen a helyen, és mennyit fizetett külügyesek kényelméért a kormány?
• 
Miről beszélt nyíltan 2019-ben, és miről hallgat most a külügyi tárca?
• 
Mennyit költhet az Orbán- kormány a Budapest Airport többségi tulajdonának visszavásárlására, és – a Gyurcsány-éra mellett – milyen felelősségük lehet a repülőtér elherdálásában?

A teljes cikket a Magyar Hang hetilap szeptember 15-én megjelent, 2023/37. számában találja. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!