Az Ever Given nevű konténerszállító hajó hat napra elzárta a Szuezi-csatornát, amibe az egész világgazdaság beledöccent. Az incidens aggasztó példával szolgált arra, hogy a globális kereskedelem és az egész gazdasági világrendszer milyen sérülékeny, és a léte olyan, ezer sebből vérző és esetleges tényezőktől függ, mint az átláthatatlan fennhatóság alá eső teherhajók, elavult csatornák vagy a kalózoktól nyüzsgő tengeri útvonalak.
Március 23-án magyar idő szerint 7 óra 40 perckor a Malajziából Rotterdamba tartó Ever Given teherhajó megfeneklett a Szuezi-csatornán. Az orra nekiütközött a csatorna keleti partjának, a tatja pedig néhány méter híján a nyugati partot érte. A hajó totálisan elzárta a világ egyik legforgalmasabb mesterséges hajózási útvonalát.
Összesen több mint 350 hajó torlódott fel a csatorna közvetlen közelében. A világ legkülönbözőbb cégei kezdtek pánikolni beszállítási láncuk megszakadása miatt. A globális világgazdaságban egymással látszólag egyáltalán nem összefüggő események, amelyek a „gépezet” működését bármely ponton megakasztják, valószínűtlenül kiterjedt zavart okozhatnak. Egyes szállítmányozási szakértők szerint a baleset „gyakorlatilag minden boltban kapható áru” ellátásában zavart okoz, hiszen hat teljes napra leállt a Szuezi-csatorna forgalma, ahol a teljes világkereskedelem 12 százaléka halad át.
A teljes cikkben erről is olvashat:
– Miért volt különösen súlyos hatása az incidensnek?
– Milyen termékek tűnhettek volna el a polcokról?
A teljes cikket a Magyar Hang április 9-i 2021/15. számában (tartalomjegyzék itt) találja. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!
Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!
Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!