Kikre nem vonatkozik a magzatvédelem?

Kikre nem vonatkozik a magzatvédelem?

Fotó: Unsplash/Maria Oswalt

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Puzsér Róbert tőle megszokott gondolatébresztő és lendületes írásában (annyira lendületes, hogy az ember olvasás közben hallja erőteljes, kissé hadaró hangját is) nagy s némiképp végiggondolatlan logikai kanyarokba hajszolta magát. Kiindulópontja, hogy az abortusz magzatgyilkosság, ráadásul a magzat leendő felnőtt embert rejt. Ezen a ponton sétál bele Puzsér a magzatvédelem szokásos csapdájába. Kijelenti ugyanis (leszögezve: „nincs jó kompromisszum”), hogy az életet bizonyos helyzetekben mégis ki lehet oltani, például „amikor a baba diagnosztizált genetikai vagy fejlődési rendellenessége nyomán fogyatékosan jönne a világra”.

Puzsér Róbert a megállapításon túl adós marad az indoklással. Pedig nem ártana, hiszen – mint írja – gyilkosságról van szó. Ha az abortusz gyilkosság, akkor minimálisan elvárható lenne tőle, hogy logikus magyarázattal szolgáljon: szerinte mikor elfogadható a gyilkosság, és mikor nem. Miért nem fontos az élet védelme a fogyatékkal élők esetében, miért engedhető meg, ha sérültekről van szó – megint csak őt idézem – „ártatlan magzatok tízezreinek kínhalála”? Mitől értéktelenebb egy fogyatékos ember élete, mint egy egészségesé? Milyen alapon vállalkozunk – szándékosan használom a szót – a szelekcióra?

Ráadásul a likvidálási elképzelések eredője ebben az esetben általában nem a magzati állapot, hanem mindaz, amit a felnőtt, „egészséges ember” fogyatékos társaival szemben előítéletként megfogalmaz, amelynek közkeletű végpontja a felkiáltás: szerencsétlen, jobb lett volna neki, ha meg sem születik. Holott, szemben az ismert érvvel – másfél évtizedes tapasztalatommal nyugodtan mondhatom – egy fogyatékkal élő ember egyáltalán nem boldogtalanabb, mint testileg és egyéb téren egészséges társai. Ha a társadalom, a körülöttük lévő közösség tiszteletben tartja személyiségüket, szeretettel viszonyul hozzájuk, akkor a miénktől eltérő körülmények között ők is „teljes életet” (jelentsen ez bármit) élhetnek. Ehhez viszont szükséges a társadalom nyitottsága, befogadó alapállása, előítéleteinek legyűrése.

A szegény, jobb lett volna, ha meg sem születik hazugsága mögött a fogyatékkal élő emberekkel kapcsolatos ismerethiány, erős idegenkedés, illetve a képmutatás rejlik. A szánakozásba rejtett kegyetlenség legelső oka a közösségi felelősség elől való menekülés. Mert a fogyatékos emberekkel való együttélés – minden kétségtelenül meglévő szépsége ellenére – áldozatokat követel a társadalomtól, az adott családtól.

Hogy erre vagy másra vezethető-e vissza a gyilkossággal kapcsolatos logikai bukfenc, azt nem tudom. (Nem foglalkozom most az egyéb kategóriákkal, az erőszakból születettek vagy az anya életét veszélyeztető magzatok élethez való jogával.)

A fentiekből következik viszont a szigorúan elméleti zárókérdés: ha az abortusz gyilkosság, akkor nem abszurd dolog élet és élet között szelektálni? Vagy az abortusz mégsem gyilkosság? Melyik „oldal” érvei az erősebbek? Kinek van joga mindebben megfellebbezhetetlen ítéletet hozni?

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/28. számában jelent meg július 8-án.

Kikre nem vonatkozik a magzatvédelem?

Kikre nem vonatkozik a magzatvédelem?

Fotó: Unsplash/Maria Oswalt

Puzsér Róbert tőle megszokott gondolatébresztő és lendületes írásában (annyira lendületes, hogy az ember olvasás közben hallja erőteljes, kissé hadaró hangját is) nagy s némiképp végiggondolatlan logikai kanyarokba hajszolta magát. Kiindulópontja, hogy az abortusz magzatgyilkosság, ráadásul a magzat leendő felnőtt embert rejt. Ezen a ponton sétál bele Puzsér a magzatvédelem szokásos csapdájába. Kijelenti ugyanis (leszögezve: „nincs jó kompromisszum”), hogy az életet bizonyos helyzetekben mégis ki lehet oltani, például „amikor a baba diagnosztizált genetikai vagy fejlődési rendellenessége nyomán fogyatékosan jönne a világra”.

Puzsér Róbert a megállapításon túl adós marad az indoklással. Pedig nem ártana, hiszen – mint írja – gyilkosságról van szó. Ha az abortusz gyilkosság, akkor minimálisan elvárható lenne tőle, hogy logikus magyarázattal szolgáljon: szerinte mikor elfogadható a gyilkosság, és mikor nem. Miért nem fontos az élet védelme a fogyatékkal élők esetében, miért engedhető meg, ha sérültekről van szó – megint csak őt idézem – „ártatlan magzatok tízezreinek kínhalála”? Mitől értéktelenebb egy fogyatékos ember élete, mint egy egészségesé? Milyen alapon vállalkozunk – szándékosan használom a szót – a szelekcióra?

Ráadásul a likvidálási elképzelések eredője ebben az esetben általában nem a magzati állapot, hanem mindaz, amit a felnőtt, „egészséges ember” fogyatékos társaival szemben előítéletként megfogalmaz, amelynek közkeletű végpontja a felkiáltás: szerencsétlen, jobb lett volna neki, ha meg sem születik. Holott, szemben az ismert érvvel – másfél évtizedes tapasztalatommal nyugodtan mondhatom – egy fogyatékkal élő ember egyáltalán nem boldogtalanabb, mint testileg és egyéb téren egészséges társai. Ha a társadalom, a körülöttük lévő közösség tiszteletben tartja személyiségüket, szeretettel viszonyul hozzájuk, akkor a miénktől eltérő körülmények között ők is „teljes életet” (jelentsen ez bármit) élhetnek. Ehhez viszont szükséges a társadalom nyitottsága, befogadó alapállása, előítéleteinek legyűrése.

A szegény, jobb lett volna, ha meg sem születik hazugsága mögött a fogyatékkal élő emberekkel kapcsolatos ismerethiány, erős idegenkedés, illetve a képmutatás rejlik. A szánakozásba rejtett kegyetlenség legelső oka a közösségi felelősség elől való menekülés. Mert a fogyatékos emberekkel való együttélés – minden kétségtelenül meglévő szépsége ellenére – áldozatokat követel a társadalomtól, az adott családtól.

Hogy erre vagy másra vezethető-e vissza a gyilkossággal kapcsolatos logikai bukfenc, azt nem tudom. (Nem foglalkozom most az egyéb kategóriákkal, az erőszakból születettek vagy az anya életét veszélyeztető magzatok élethez való jogával.)

A fentiekből következik viszont a szigorúan elméleti zárókérdés: ha az abortusz gyilkosság, akkor nem abszurd dolog élet és élet között szelektálni? Vagy az abortusz mégsem gyilkosság? Melyik „oldal” érvei az erősebbek? Kinek van joga mindebben megfellebbezhetetlen ítéletet hozni?

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/28. számában jelent meg július 8-án.