Wasserkopf

Wasserkopf

Fotó: Freeimages.com

A szakmunkást a betanított munkástól az különbözteti meg, hogy ő a maga szakterületén rendelkezik az önálló munkavégzéshez nélkülözhetetlen sokoldalú ismeretekkel. Többféle feladatot többféleképpen is el tud végezni, a változó körülményeknek és igényeknek megfelelően. A betanított munkás egy meghatározott munkakör betöltésére képes, egy adott munkafolyamat vagy technológia követelményeinek megfelelően. A tanárképzés küszöbön álló reformja a tanári hivatást ilyen betanított munkává silányítaná.

A közelmúltban nyilvánosságra került tervezet eltiltaná a képző intézményeket attól, hogy a jövő pedagógusait olyan „felesleges” tudással terheljék, amely „köznevelési célból nem indokolt”. Szerzői nem csinálnak titkot abból, hogy mit értenek köznevelési célból nem indokolt tudáson: bármit, ami túlmegy azon, amit a tanárnak a jelenleg érvényes Nemzeti alaptanterv szerint tanítania kell a középiskolában. Az ilyen részeket, mint olvasom, „törölni kell” a képzési követelmények sorából. S hogy ne legyen félreértés, hol húzódik a határ a szükséges és a felesleges tudás között, megállapítják, hogy már az emelt szintű érettségi vizsga teljesítéséhez szükséges többlettartalmak ismerete is csak kivételes, indokolt esetben kérhető számon a tanári szakokon. A diplomás pedagógusnak tehát nem kell rendelkeznie az emelt szintű érettségi vizsga letételéhez kellő tudással.

Nincs rá okom, hogy sok jót feltételezzek az oktatáspolitika mostani irányítóiról, még sincsenek kétségeim afelől, hogy ha a tervezet kidolgozását nyilvános szakmai vita, egyeztetés előzte volna meg, ekkora emeletes baromságok azért nem maradtak volna a szövegben. Kizárt, hogy valaki ne figyelmeztette volna őket: a tanár dolga nem lehatárolt ismeretek átadása, mert az ismeret eleve nem olyasmi, amit át lehetne adni, mint valami csomagot. Akár általános, akár középiskolában tanít, neki először érdeklődést kell(ene) keltenie diákjaiban a tudás iránt, és meg kellene őket győznie arról, hogy van valami értelme a tananyag elsajátításának.

Néhány megállapítás a teljes cikkből:
• „Az igazi pedagógusnak a szaktudósnál nem kevesebbet, hanem többet kell tudnia.”
• „A pedagóguspálya elnéptelenedésére keresnek – olcsó – orvosságot.”
• „Iskolarendszerünk így is alkalmas – sőt, csakis így alkalmas – az olcsó munkaerő, az igénytelen fogyasztó, az engedelmes alattvaló tömeges előállítására”

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!