Működésképtelen klímák, 35 fok körüli hőség a BKV-buszokon

Működésképtelen klímák, 35 fok körüli hőség a BKV-buszokon

(Fotó: Közlekedő Tömeg Egyesület)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A másodfokú hőségriasztás ellenére több mint 300

BKV-buszon nem működik a klímaberendezés – állítja a Közlekedő Tömeg

Egyesület. Ez a BKV légkondicionálóval felszerelt buszainak több mint harmadát

jelenti. Az állítást számos, hőmérővel végzett helyszíni ellenőrzésükre, és az

általuk üzemeltetett hibabejelentő felület, a Tudatos

Közlekedő adataira alapozzák.

A Tudatos Közlekedő chatalkalmazás segítségével könnyedén

jelezhetik az utasok a BKK és az egyesület részére, ha a buszon, amin éppen

utaznak, nem működik a klíma. Az idei évben eddig összesen 381 BKV-busz

légkondicionáló berendezésére érkezett panasz, a járművek jelentős részét pedig

már több utas is bejelentette, egymástól függetlenül. A legtöbb panasz az 5-ös,

7-es, 9-es, 4-6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon közlekedő

buszokra érkezett.

Forróbb napokon akár 50 hibás klímára vonatkozó bejelentés

is érkezik a Tudatos Közlekedőre, ezeket az egyesület 24 órán belül továbbítja

a BKK részére. A felhasználók panaszainak valódiságát az egyesület tagjai rendszeresen

ellenőrzik helyszíni mérésekkel, melyek során azt állapították meg, hogy a

bejelentések szinte maradéktalanul megfelelnek a valóságnak.

A BKV azonban láthatóan nem törődik a bejelentésekkel – véli

a Közlekedő Tömeg. A hibabejelentő felületükön ugyanis rendszeresen érkeznek

újabb bejelentések ugyanazon járművekre, tavaly óta pedig semmit sem javult a

helyzet. Az egyesület tagjai előző héten több alkalommal végeztek méréseket, és

nem egyszer 35 fok feletti fülledt hőséget tapasztaltak a buszok fedélzetén.

Viszonyításképp: az EU 2005/1/EK rendelete alapján ekkora melegben

szarvasmarhákat például már tilos lenne szállítani, melynek megszegéséért

súlyos büntetés járhatna. A BKV vajon mikor hagy fel ezzel a gyakorlattal?

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ekkora melegben,

másodfokú hőségriadó idején a közlekedők jelentős egészségügyi kockázatnak

vannak kitéve, ezt pedig csak tovább növeli a buszok fülledt, forró levegője.

De nemcsak az utasok, hanem a buszvezetők is komoly veszélynek vannak kitéve,

hiszen nekik gyakran egész nap elviselhetetlen melegben kell dolgozniuk. Ez

csökkent koncentrációhoz, a figyelem tompulásához, és akár balesetveszélyes

helyzetekhez is vezethet.

A BKV annyit reagált minderre, hogy a klímaberendezések napközben

romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon. Az egyesület szerint ez nem fedi

a valóságot: számos buszról rendszeresen kapnak panaszbejelentéseket az

utasoktól, mely azt bizonyítja, hogy esténként jellemzően meg sem javítják a

járművek klímáit. A BKV továbbá azzal mentegetőzik, hogy az elromlott klímaberendezéssel

rendelkező buszokat azonnal lecserélik egy másikra, ám a Közlekedő Tömeg

szerint ez szinte sosem történik meg.

Az egyesület szerint emiatt sokan az autózást választhatják

a tömegközlekedés helyett, ezzel tovább növelve a városban amúgy is jelentős

légszennyezést és a dugókat, hiszen forró járműveken senki sem utazik szívesen.

A buszvezetők nem megfelelő munkakörülményei továbbá veszélyeztetik az

egyébként is elégtelen utánpótlást, hiszen egyáltalán nem vonzó munkalehetőség

egész nap 35-40 fokban vezetni.

A Közlekedő Tömeg Egyesület ismételten kéri a BKV Zrt. vezetését, hogy haladéktalanul intézkedjen a klímaberendezések átfogó javításáról, hiszen idén nyáron is várhatóak még hasonlóan forró időszakok.

Tegnap délután két nagy forgalmú dél-pesti vonalon végeztek műszeres mérést, melynek eredményei a következők voltak:

időpont | járat | rendszám | hőmérséklet:

16:44 | 200E | FKU-944 | 38,4°C

17:00 | 200E | MUT-895 | 38,2°C

17:15 | 200E | FKU-932 | 30,8°C

17:26 | 200E | FKU-948 | 29,4°C

17:34 | 200E | FKU-906 | 36,4°C

17:46 | 200E | FKU-949 | 35,2°C

17:55 | 200E | FKU-907 | 29,3°C

18:17 | 136E | LOV-878 | 26,7°C

18:28 | 136E | MUU-906 | 34,7°C

18:37 | 136E | LOV-874 | 33,4°C

18:48 | 136E | LOV-854 | 30,1°C

A mérés időtartama alatt a külső hőmérséklet 32°C volt, így

a BKK közszolgáltatási szerződésben foglalt előírásai alapján a járműveket 26

fokra kellett volna hűteni.

Előző hét pénteken a Széll Kálmán térről induló 4-6-os villamospótlón végeztek műszeres mérést, melynek eredményei a következők voltak:

időpont | rendszám | hőmérséklet:

16:06 | FJX-194 | 31,5°C 

16:11 | FJX-198 | 33,9°C 

16:19 | FKU-930 | 37,3°C 

16:29 | FKU-937 | 31,9°C 

16:32 | FKU-939 | 31,0°C