Húsvét előtt óriási számban mondták le foglalt útjaikat az ügyfelek az utazási irodáknál, azóta kivárást tapasztalnak az utazásszervezők, negyvenezer utas azonban továbbra is élő foglalással rendelkezik – nyilatkozta Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke a Népszavának. Ez a szám drasztikus csökkenést jelent: az év azonos időszakában kétszer ennyi foglalást bonyolítottak az irodák a korábbi években. Az utasok egy része egyáltalán nem akar utazni idén, mások inkább belföldi úti célokra váltanának, de akadnak magabiztosak is, akik várják a külföldi utazásukat.
– Az utazási irodák nincsenek könnyű helyzetben, mert az ügyfelek által befizetett összegeket továbbutalják a szolgáltatásokat közvetlenül nyújtóknak (a légitársaságoknak, szállodáknak, hajótársaságoknak), amelyek a mostani helyzetben lemondási szándék esetén csak elvétve fizetik vissza a pénzt – vázolta a helyzetet a MUISZ elnöke. Több európai országban egy évig érvényes utalványokat bocsátanak ki a szolgáltatók, és ha ezt sem használja fel az utas, további három hónapig (összesen tehát tizenöt hónapig) nem kötelesek visszatéríteni az összeget.
A magyar jogszabályok szerint amennyiben egy út lehetetlenné válik, 14 napon belül vissza kell téríteni az összeget az utasoknak. „Ez a pénz most nincs az utazási irodáknál” – hangsúlyozta Molnár Judit.
„Korábban sokan köhögni jártak a színházba" - Veszélyeztetett szakmák | Magyar Hang
Máté Gábor szerint új nézőtéri protokoll kialakítására van szükség, Orlai Tibor a kulturális online tartalmak fizetőssé tételében látja a túlélés egyik esélyét.
A MUISZ ezért jogszabály módosítási javaslattal élt a kormány felé, hogy az utazási irodák is kibocsáthassanak utalványokat. „Milliárdos nagyságrendű összegek visszafizetéséről van szó, a tavaszi lemondási hullámban a vázolt okok miatt sok utas nem kapta még vissza a pénzét” – mondta Molnár Judit. A MUISZ szerint az utalványok kibocsátásával el lehetne kerülni, hogy az önhibájukon kívül bajba került irodák tömeges fizetésképtelenséget jelentsenek.