Barion Pixel
HIRDETÉS - AIP
HIRDETÉS - AIP

A közmédiáé volt, és csendben másé lett

Szerző: | 2020. október 03., 07:00 | Belföld

A Kossuth rádió oldala, az mr1-kossuth.hu 2010 márciusában. Tölgyessy Péter hétfőről hétre értékelte a Kossuth rádióban a politikai történéseket Forrás web.archive.org, Fotó: Magyar Hang

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Elengedte a közmédia a Magyar Rádió (MR) korábbi, hivatalosnak tekintett webcímeit. Azokról a domainekről van szó, amelyeket a Rádió számozással (MR1-Kossuth, MR2-Petőfi, MR3-Bartók) jelölt időszakában a rádiócsatornák honlapjaként használtak – vette észre lapunk.

HIRDETÉS - AIP

Ezek többségére az élelmes felhasználók időközben lecsaptak. Így fordulhat elő, hogy például a Kossuth rádió oldalaként használt webcím (mr1-kossuth.hu) heteken át egy másik „híroldalra”, a pesthir.hu-ra vezette át a böngészőket. Az internetezők ezért hihették akár azt is, hogy a szóban forgó pesthir.hu a közmédiához tartozó portál. Ez az oldal azonban szeptember eleje óta mindössze két MTI-hírrel frissült. Egy másik cím, az mr1.hu pedig egy férfiaknak szóló életmódoldalra (fess.hu) mutat. Ugyanez történt a korábban a Petőfi rádió oldalaként működő mr2.hu domainnel is. Az egy klímaforgalmazó cég honlapjaként működik jelenleg.

A Magyar Rádió Such György elnöksége idején, a 2007-ben történt strukturális átalakítás után kezdte használni adói neve előtt az MR előtagot és a számozást. Az akkori sajtóhírek szerint a szándék az volt, hogy idővel kivezetik a Kossuth, a Petőfi és a Bartók neveket (amelyeket egyébként az 1949-re megszilárdult szovjet típusú diktatúra idején vettek fel, a „harmadik műsor” csak később indult). Majd nyugat-európai mintára a számmal jelölt adóelnevezések élnek tovább a rádióadók.

Ebből azonban nem lett semmi. A 2010-es kormányváltás és az állami média rendszerének átalakításával – a rádió, a televízió és a távirati iroda összevonásával – 2012-re eltűntek a számok és az MR előtag az adónevek elől. A csatornák addigra jól bejáratott internetes címei közül – úgy mint az mr1.hu és mr1.kossuth.hu; mr2.hu és mr2-petofi.hu; mr3.hu és mr3-bartok.hu; mr4.hu; mr5.hu és a regionális műsorokat összefogó mr6.hu – akadt (például az mr1.hu), amelyik a Mediaklikkre ugrott át. Egy ideje viszont már nem. Alighanem lejártak a domainnevek, a közmédia pedig nem kapott utánuk. Magánszemélyek és cégek viszont meglátták ebben a lehetőséget.

A Petőfi rádió oldala, az mr2.hu 2010 augusztusában Forrás: webarchive.com; Fotó: Magyar Hang
A Petőfi rádió oldala, az mr2.hu 2010 augusztusában Forrás: web.archive.org; Fotó: Magyar Hang

Az mr1-kossuth.hu-t is egy magánszemély vitte el júliusban, a címet a Pest megyei Bagon regisztrálták be. A domain szeptemberben hetekig – ahogy fentebb említettük – az impresszum nélküli pesthir.hu nevű híroldalra irányít, illetve irányított át (olykor előfordul, hogy még mindig oda „visz”). Ezt az oldalt csak szeptember 8-án regisztrálták be ugyancsak Bagon, ugyanabban az üzletben. Figyelemre méltó, hogy szeptember eleje óta mindössze két MTI-hír került fel a pesthir.hu-ra. Miután levelet küldtünk a portálnak – többek között azt firtatva, hogy miért tartották jó ötletnek a Kossuth rádió honlapjának korábbi domainjét az oldalra irányítani, illetve hogy nem tartják-e ezt visszásnak –, szeptember 24. óta már nem ugrik át az oldal. A kérdéseinkre egyébként nem kaptunk választ.

A korábbi Magyar Rádió által használt számos domain közül egyébként az mr3.hu; az mr4.hu; az mr5.hu és az mr6.hu is szabad jelenleg.
Miután ezeket sokáig a közrádió használta, és bejáratottak, értékes domainnek lehetnek. Ezért még szeptember 17-én megkérdeztük az MTVA-t, hogy ha korábban a Magyar Rádió használta ezeket a domaineket az adói hivatalos honlapjaként – és később az MTVA is, hiszen akadt, ami médiaklikk.hu-ra vezetett át –, miért nem tartottak rájuk igényt. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy pontosan mióta nem használják a szóban forgó webcímeket. De a 80 milliárd forintnyi közpénzből működő MTVA azóta sem reagált a kérdéseinkre.

A megszűntetett vidéki szerkesztőségek oldala, az mr6.hu 2010 augusztusában Forrás: webarchive.com; Fotó: Magyar Hang
A megszűntetett vidéki szerkesztőségek oldala, az mr6.hu 2010 augusztusában Forrás: web.archive.org; Fotó: Magyar Hang

HIRDETÉS - AIP

Címkék: Bartók rádió, domainnév, Kossuth rádió, közrádió, Magyar Rádió, Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, MR1, MR1-Kossuth rádió, MR2, MR6, MTVA, név, Petőfi rádió, Such György, webhely


HIRDETÉS - AIP

FIZESSEN ELŐ A MAGYAR HANGRA!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

Hirdetés

HIRDETÉS - AIP

CSATLAKOZZON HOZZÁNK PATREONON

Az élet meg minden podcast – Ferber Katalin

Fotó: Az élet, meg minden

Árnyék podcast – Öngól

Pin It on Pinterest