Cikkünk frissül!
Cáfolta a rendőrség a Magyar Nemzet értesülését, miszerint több holttestet találtak a hétvégén a Duna Ercsi alatti szakaszán. A lap azt írta, hogy a halottak azonosítása jelenleg is tart. Gál Kristóf az ORFK szóvivője ugyanakkor a 24.hu-nak határozottan cáfolta a lap értesülését. Azt viszont megerősítette, hogy találtak egy holttestet Hartánál. Az ő azonosítása azonban jelenleg is folyik. (A Korona nevű rádiónak jelezte egy hallgatója, hogy Hartánál találtak egy holttestet a Dunában.)
A
legfőbb ügyész közben kiemeltté üggyé nyilvánította a dunai
tragédia kapcsán indított eljárást. Tájékoztatásuk szerint ez
azt jelenti, hogy szorosan együttműködnek más bel- és külföldi
hatóságokkal, illetve az átlagosnál gyorsabb, még inkább
körültekintő, nagyobb erőkkel történő lépések
következhetnek. A hajóbaleset kapcsán – mint már ismert –
halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés
gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt indult a nyomozás, a
szállodahajó ukrán kapitányát emiatt már előzetes
letartóztatásba helyezték.
A Terrorelhárítási Központ (TEK) ma sajtótájékoztatón számolt be arról, miként folytatódik a roncs mentése. Hajdu János, a TEK főigazgatója közölte: újra lemerültek a búvárok hétfőn délelőtt a múlt szerdai tragikus hajóbaleset helyszínén, hogy megpróbálják felderíteni a víz fenekére süllyedt Hableányt. A mostani akcióban a TEK, illetve koreai kollégáik vesznek részt. Egyelőre annyit tudott elmondani, hogy a búvárok – ellentétben a korábbi merülésekkel – már el tudták hagyni azt a létrát, amelyen leereszkednek a mélybe és megpróbálkoznak a hajótest felderítésével.
A Duna vízállása jelenleg 517 centiméter, de a Hableány roncsa nagyjából 9 méteres mélységben fekszik. A víz hőfoka 12 és 15 fok között ingadozik, a látótávolság pedig szó szerint nulla.
Dunai hajóbaleset: őrizetbe vették a szállodahajó kapitányát | Magyar Hang
Hatvanöt éve nem történt ilyen súlyos hajóbaleset Magyarországon, mint szerda késő este a Duna budapesti szakaszán. A Hableány komoly sérülést szenvedhetett, mivel nagyon gyorsan süllyedt el, feltehetően nagy sebességgel ment neki a szállodahajó. Még 21 embert keresnek.
Hajdu János tájékoztatása szerint a következő napokban – ha az időjárás is megengedi – több felderítő merülést is végezni fognak, hogy a legfontosabb feladatukat elvégezzék, a holttesteket minél hamarabb felszínre hozzák. Egyetlen dolog szigorúan tilos, a hajóroncsba való behatolás, mert az életveszélyes.
A hajókatasztrófa válságkezelő központjában tartott tájékoztatón jelen volt egy koreai ezredes is, aki kiemelte, hogy speciális csoport érkezett tőlük és a legfontosabbnak ők is azt tartják, hogy a holttesteket felszínre tudják hozni. Búváraik ennek érdekében szeretnének a hajótestbe is behatolni, de tiszteletben tartják a magyar fél útmutatását, miszerint az életveszélyes lenne.
Volt Mahart-vezér: a körülmények összejátszása vezetett a súlyos tragádiához | Magyar Hang
Számos körülmény összejátszása vezethetett a tegnap esti hajós tragédiához. Ezek tisztázásához meg kell várni a rendőrségi vizsgálat végét, de hogy ilyen súlyos tragédia lett az ütközés vége, abban komoly szerepet játszott, hogy a kisebb hajó néhány másodperc múltán felborult, és az esőnek is volt jelentősége - mondta lapunk érdeklődésére a Mahart korábbi vezérigazgatója.
Hajdu János azt is elmondta, hogy alapvetően kétféle stratégiában is gondolkoznak. Az egyik, hogy a hajó a víz alatt marad és a holttesteket a felszínre hozzák, a másik pedig az, hogy a teljes hajtótestet emelik ki. Ez utóbbihoz a helyszínre várják a Clark Ádám darut, amely 200 tonnát is képes emelni. A szerkezet megérkezéséhez azonban még néhány napra szükség van, jelenleg ugyanis a Duna magas vízállása miatt a hidak alatt egyszerűen nem fér el.
A
TEK vezetője ismertette az eddigi merüléseiket is. Az első május
30-án este volt, de azt csak tesztmerülésnek nevezte, mert annak
ellenőrzése volt a cél, hogy tudnak-e egyáltalán dolgozni az
adott körülmények között. A megállapítás az volt, hogy
nemhogy munkavégzés, de még a mozgás sem volt lehetséges, a
búvárok el sem tudták hagyni a sodrásban azt a létrát, amelyen
leereszkedtek. A második merülés másnap volt, akkor a pillér
irányából próbálkoztak, de ugyancsak nem jártak sikerrel, a
búvár ugyanis nem tudott mozogni a víz alatt. Habár szó volt
arról, hogy az adott szakember életveszélyben volt, Hajdu János
ezt cáfolta. Mint mondta, nem az a levegőellátást biztosító,
illetve a kommunikációt segítő kábel akadt el a víz alatt,
amelyről szóltak egyes hírek, hanem egy olyan cső, amellyel csak
szükség esetén levegőt tud juttatni a ruhájába. Ebben az
esetben pedig a búvár nincs életveszélyben.