Jellemző vígjátéki alaphelyzet az újra egymásra találó családé. Frusztrált anya, kínosan viccelődő apa, zárkózott és cívódó kamaszgyerekek – tökéletesebb sablont találni sem lehetne. A Mézga családtól a Nyugati nyaralásig tudjuk ezt mi is, hol üdítőbb, hol nyögvenyelősebb színvonalon. A fő kérdés ilyenkor általában az, hogy a film mennyire képes kikapcsolni, megnevettetni, illetve hatni a könnycsatornákra.
Florent Bernard filmje, az Utazás válás ellen kapcsán is ezekre érdemes elsősorban rákérdezni. Találó a magyar cím, de az eredeti sem árul zsákbamacskát: Nous, les Leroy – Mi, a Leroy család. A családnév beugrathatja a nézőt, rögtön angolosan mondanánk, miközben a franciás ejtés eljátszik a „mi, a világ királyai” értelmezéssel is. Mit jelent annak lenni? Valóban az kell hozzá, hogy az ember az életében sikert sikerre halmozzon? Munkahelyén egyre feljebb lépjen, baráti kapcsolataiban fürdőzzön, és természetesen a családja se essen szét. Filmünk hősei ezeket illetően nem állnak jól, ennek megfelelően leginkább csak vesztesnek érzik magukat. Utolsó szalmaszálként jön a kétségbeesett kísérlet, hogy egy utazással rendbe hozzák a romokban heverő házasságot.
A legnagyszerűbbek azok a filmek szoktak lenni, amelyeknél el sem tudjuk képzelni, merre szőhetik majd tovább az egészet. Van aztán, amit az elejétől ununk, hiszen látjuk, hogy egyféle kifutás lehetséges. A Bernard-film azon road movie-k közé tartozik, melyek kétfajta megoldással kecsegtetnek: az utazás varázslatos módon megoldja a problémákat, és mégis együtt maradnak, avagy ez sem segít, az élet pedig megy tovább a kijelölt mederben. Az előbbi változatot végképp nehéz reálisan megoldani, az utóbbi pedig annak nihiljével fenyeget, hogy nincs is értelme küzdeni, el kell engedni a dolgokat.
Untig ismerjük persze a bölcsességet, hogy maga az út a lényeges, nem pedig a megérkezés. De mit érthetünk meg egy ilyen kapkodva összehozott, folyamatosan káoszba és veszekedésbe torkolló, időnként viszont reménnyel kecsegtető nyaralásból? A mindig szívderítő üzenetet: ha hajlandóak vagyunk egymás felé fordulni, akkor a végére valóban közelebb is fogunk kerülni. Lehet, hogy az elején még idegenkedünk a másik problémáitól, csak a magunk bajával törődünk, de az együtt töltött idő kikényszeríti az empátia erősödését.
A Bernard-filmtől nem érdemes tehát végtelen eredetiséget várnunk. A szerethetősége viszont épp elegendő ahhoz, hogy ne álljunk fel rossz szívvel utána. Hozzáteszik a magukét a mindennapokból ismerős karakterek, ahogy a közöttük kialakuló dinamika szintén. Charlotte Gainsbourg és José Garcia jól egészítik ki egymást, de a kamaszszereplőkre, Lily Aubry-re és Hadrien Heaulméra sem lehet sok panaszunk. Gainsbourg és Garcia a francia színjátszás veteránjai, szinte bármiben jó őket nézni, különösen Gainsbourgot, aki még olyan kissé fárasztó agymenéseket is fel tud valamennyire javítani, mint amilyen néhány éve a Kutyabaj (Mon chien Stupide) volt. Az Utazás válás ellen ehhez képest nem is indul mélyről, leginkább csak a közhelyszerűségét kárhoztathatjuk. Az élvezhető komédia és a kedves sztori viszont sokat hozzátesz az élvezhetőséghez. Talán nem fogunk évekig emlékezni erre a filmre, de arra az időre, amíg nézzük, mindenképp leköt bennünket. Ha pedig közösen ülünk be rá baráttal vagy családtaggal, még arra is jó lehet, hogy közösen rákérdezzünk arra, mi mindent jól csinálunk-e kapcsolatunkban.
Utazás válás ellen. Francia dráma-vígjáték, 102 perc. Július 18-ától a mozikban.